ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Efektywne spotkania online: 12 dobrych rad na zakończenie

Agnieszka Chrząszcz

05.01.2015

Artykuł opublikowany 9 lat, 3 miesiące i 14 dni temu.

DOBRE PRAKTYKI

3776887321_379ebd7a93_qTeoretyczne rozważania to jedno. Najlepiej jednak od razu wypróbować wideokonferencję jako narzędzie i metodą pracy ze swoimi uczniami czy studentami gdyż to praktyka czyni mistrza. Każdy pretekst do spotkania online jest dobry: zebranie, wspólny projekt, znajomi z dalekich krajów. Wykorzystaj nasz zestaw 12 krótkich porad aby zacząć już niebawem wykorzystywać wideokonferencję.

 

1. Zainwestuj w dobrej jakości słuchawki i mikrofon (ok. 50 zł). Poproś także uczestników o korzystanie z takiego zestawu podczas spotkania. Znacząco podniesie to jakość komunikacji (redukcja echa i szumów) a tym samym i efektywność spotkania oraz przynajmniej częściowo zredukuje technologiczny stresik.
2. Przed pierwszym spotkaniem kilkukrotne wypróbuj (najlepiej w grupie zaprzyjaźnionych osób) narzędzie, tak, by czuć się z nim pewnie i nie stresować stroną techniczną.  Przed samym spotkaniem ponownie sprawdź, czy działają słuchawki i mikrofon. Jeśli możesz, poproś uczestników o wcześniejsze przetestowanie narzędzia.
3. Planując zwłaszcza pierwsze spotkanie załóż, że około 15 pierwszych minut może zająć rozwiązanie kwestii dostępu, głośności i słyszalności.
4. Przygotuj się psychicznie na to, że technologia może zawieźć. Nie masz wpływu na szybkość łączy i jakość sprzętu poszczególnych uczestników.
5. Używaj kamery.Wrażenie osobistego kontaktu prowadzącego spotkanie i uczestników jest najmocniejszą zaletą spotkań online.
6. Zadbaj o tło.  Lepsze jest jednolite, niezbyt jaskrawo oświetlone chociaż zestaw “aksamitna kurtyna i paprotka” wygląda sztucznie. Chodzi przecież o autentyczność spotkania. Sprawdź jak prezentuje się otoczenie i oświetlenie podczas spotkania testowego. Zrezygnuj także z wzorzystych ubrań, przy średniej jakości połączeniu widoczne będą tylko niepokojące barwne plamy.
7. Postaraj się jasno określić cel spotkania online i czuwaj nad jego realizacją. Jeśli to pierwsze twoje i innych uczestników tego typu spotkanie zaplanuj prostsze cele, wymianę informacji czy poznanie się. Upewnij się, że wszyscy wiedzą po co się spotkali.
8. Przygotuj plan spotkania. Kartek z notatkami nikt nie zauważy a mogą być pomocne w przypadku ataku paniki (co ja miałam/em powiedzieć?), wytrącenia z rytmu czy dłuższej dygresji. Niektórzy lubią zestaw kartek, które zawierają hasła do kolejnych etapów i są usuwane w trakcie spotkania. Przydać się mogą formułki powitania, konkretna treść pytań a nawet żarty 🙂
9. Prześlij podstawowe informacje mejlem 1-2 dni przed planowanym spotkaniem. Załącz plan spotkania, jego cele oraz oczekiwania wobec uczestników.  Powtórz  termin i adres URL oraz przypomnij o słuchawkach i ewent. innych technicznych wymaganiach. Załóż, że przynajmniej połowa uczestników nie przeczyta Twojego mejla.
10. Wypisz tezy, hasła czy konkluzje, które powinny pojawić się podczas spotkania. Zadbaj, by wybrzmiały w dyskusji. Działając pod presją i w lekkim stresie możemy zapomnieć o najważniejszych elementach.
11. Miej pod ręką ołówek i kartkę. Szczególnie przy pierwszych próbach jednoczesne notowanie na komputerze i śledzenie dyskusji może być trudne i sprawniej zrobisz krótkie notatki “analogowo”.
12. Podczas pierwszych spotkań online poproś o pomoc. Drugi moderator może zając się moderowaniem czatu czy nadawaniem prawa głosu, ty możesz skupić się na kwestiach merytorycznych.

Grafika: jen collins, CC BY-NC-ND 2.0, Flickr.com

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej