ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Learning Design Challenge

Beata Tworzewska-Pozłutko

21.02.2014

Artykuł opublikowany 10 lat, 2 miesiące i 4 dni temu.

ldcW dniach 10-14 lutego 2014 nasz zespół metodyków miał okazję wziąć udział w ciekawym przedsięwzięciu edukacyjnym – Learning Design Challenge. Było ono prowadzone w całości on-line przez Panią Profesor Dianę Laurillard i jej zespół projektowy z Institute of Education z London University. Był to częściowo kurs typu MOOC, a częściowo wydarzenie mające na celu stworzenie w sieci ciekawej przestrzeni na merytoryczną dyskusję dla osób zajmujących się metodyką nauczania on-line.

Inicjatywa London University jest związana z pojęciem Learning Designu, o którym pisaliśmy tu: http://zasoby1.open.agh.edu.pl/cel/learning-design-nie-wymyslaj-kola-od-nowa/.

Trwające tydzień Learning Design Challenge miało za cel zebranie 100 pomysłów na ciekawe zajęcia, których plan przygotowany będzie przy pomocy aplikacji Learning Designer. Zadanie każdego z nas polegało na opublikowaniu przynajmniej jednej propozycji, a następnie przeanalizowaniu wybranego projektu innej osoby w oparciu o kilka kategorii, które wskazali nam autorzy kursu. W prace na kursie zaangażowało się w sumie ponad 270 osób.

Kurs był próbą zmierzenia się z trzema problemami, które spowalniają rozpowszechnianie nowoczesnych metod w edukacji. Pierwszy to fakt, że ciekawe pomysły bardzo często nie wychodzą poza daną szkołę/instytucję, ponieważ edukatorzy nie mają dogodnego miejsca do dzielenia się nimi. Drugi to kwestia braku czasu na testowanie i wyszukiwanie nowinek pojawiających się w sieci. Trzeci to brak systemu, który wspierałby edukatorów w pracy nad ciekawymi zajęciami.

Aplikacja Learning Designer

Bazując na tych spostrzeżeniach zespół z Institute of Education opracował aplikację Learning Designer. Jest to ciekawe narzędzie służące zarówno do projektowania zajęć jak i do dzielenia się gotowymi propozycjami.

Learning Designer jest dostępny w sieci za darmo. Każdy może w nim założyć konto, obejrzeć projekty innych osób, opublikować własny projekt, skorzystać z pomysłów tam umieszczonych i zaadaptować je do swoich potrzeb. Wszystkie materiały są objęte licencją CC-BY (Uznanie Autorstwa), co oznacza, że udsotępniane są bezpłatnie, musimy tylko pamiętać by przy ewentualnym wykorzystaniu wskazać pierwotnego autora.

Learnign Designer działa pod adresem: http://web.lkldev.ioe.ac.uk/LD/.

Kilka tutoriali dotyczących korzystania z Learning Designera można znaleźć tu: http://www.youtube.com/channel/UCmHPR7BnoPRP_wgqNA_vM_w?feature=watch

2 przykłady ciekawych projektów:

Personal Branding

Students want change

Ciekawych rzeczy jest tam znacznie więcej, ale od tych dwóch można zacząć. Narzędzie jest wciąż w fazie rozwoju, więc nie wszystkie funkcjonalności są udostępnione. Natomiast jeśli ktoś lubi nowinki to na pewno taka propozycja będzie dla niego interesująca.

Mocne strony tego MOOCa

Sam kurs miał bardzo ciekawą formę i kilka rozwiązań wartych uwagi. Trwał tylko 5 dni, więc był w założeniu bardziej intensywny od standardowych kursów e-learnigowych. Codzienne zadania były jednak bardzo krótkie, wymagały zrealizowania niedużych celów, przez co były dość łatwe i dawały poczucie właściwego zaangażowania w kurs.

Bardzo ciekawym pomysłem były codzienne sesje na żywo z prof. Dianą Laurillard, podczas których prof. Laurillard omawiała część wykonanych przez nas prac, wyjaśniała zadania na dany dzień, i rozwiązywała problemy, które zgłaszaliśmy przez forum dyskusyjne i twittera.

Jednym z najbardziej wartościowych elementów zaproponowanego procesu było recenzowanie propozycji/projektu przygotowanego przez inną osobę. Recenzowaliśmy według ściśle określonych kryteriów, co pozwalało sensownie ułożyć swoje refleksje. Mogliśmy też dodawać swoje kryteria oceny, więc jeśli ktoś miał ciekawe spostrzeżenia to też mógł je przekazać. Okazało się, że cały proces nie tylko wiele uczył, ale też i inspirował i pozwalał na refleksję nad własną pracą. Oczywiście otrzymywanie recenzji też miało ogromną wartość, zwłaszcza, że uczestnicy byli z wielu różnego typu instytucji edukacyjnych i pochodzili z różnych kultur.

Zdecydowanie była to ciekawa inicjatywa, dlatego zachęcamy wszystkich edukatorów do śledzenia wiadomości na temat Learning Designu, a osobom które chciałyby nawiązać kontakty ze społecznością skupioną wokół tego zagadniania polecamy blog http://buildingcommunityknowledge.wordpress.com/.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej