ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Szkolenia oparte na dowodach

Agnieszka Chrząszcz

17.07.2014

Artykuł opublikowany 9 lat, 9 miesięcy i 2 dni temu.

ebtPozycja “Szkolenia oparte na dowodach” wydana przez Bibliotekę Moderatora stanowi świetną pomoc dla projektantów kursów online. Chociaż w założeniu skierowana jest do trenerów biznesu i firm (co widoczne jest w warstwie przykładów) to jej zasadnicza treść – czyli praktyczne wskazówki dotyczące projektowania szkoleń – mają zastosowanie w każdym kontekście edukacyjnym. Myślę, że książka lepiej trafi do osób z pewną praktyką trenerską czy do tych, którzy już próbowali projektować kursy online. Będzie im łatwiej odnieść wnioski do swoich doświadczeń, zweryfikować je i zastosować (lub odrzucić).

Autorka Ruth C. Clark bezlitośnie rozprawia się z nośnymi mitami dotyczącymi uczenia (się) bazując na wynikach reprezentatywnych badań. Wskazuje punkty krytyczne i całościowy obraz omawianej kwestii. Nie skupia się na teoriach ale wybiera istotne, najczęstsze “sytuacje edukacyjne” by rozłożyć je na czynniki pierwsze. Wtedy pokazuje wiele stron jednego zagadnienia (jak np. pozornie prosta kwestia dodawania ilustracji do treści) pozwalając czytelnikowi wybrać te elementy, które w jego specyficznym kontekście sprawdzą się najlepiej. Pisząc o dowodach sama nimi operuje, cytuje obficie rezultaty eksperymentów, obserwacji, badań, przez co wzrasta jej wiarygodność ale i “gęstość” podręcznika.
Pisze bezpośrednio, odwołując się do przykładów “z życia wziętych”, to taki styl, który może nie każdemu pasować (mnie taka narracyjność rozprasza). Na pewno dzięki temu nikt nie przyśnie nad stronniczką.

A co z e-learningiem? A cóż to ten e-learning? Przecież to takie szkolenie, jak każde inne, tyle tylko, że wykorzystujące dodatkowe, cyfrowe “panacea”. Dlatego wymaga naszej wzmożonej czujności. Clark radzi “Zamiast skupiać się na technologiach zastosuj sprawdzone metody i praktyki projektowania do wszystkich typów mediów, które stosujesz”.
Już na wstępie autorka pisze szczerze, że nie ma jednej sprawdzonej metody pracy. Zawsze można powiedzieć: tak, to jest fajne ale… a całą robotę i tak musi wykonać zespół projektujący szkolenie czy kurs.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej