Tutoriale

Frekwencja: Sprawdzanie obecności

Frekwencja: Sprawdzanie obecności

Frekwencja pozwala nauczycielowi na prowadzenie listy obecności na platformie, zastępując lub uzupełniając papierową listę obecności. Używana przede wszystkim w kursach mieszanych, na których studenci są zobowiązani do uczęszczania na zajęcia, wykłady i ćwiczenia. Umożliwia również nauczycielowi przypisanie oceny na podstawie obecności. Nauczyciel może ustawić częstotliwość swoich zajęć (ilość dni w tygodniu, czas trwania kursu) lub stworzyć konkretne terminy.

Aby dodać frekwencję do kursu, włącz Tryb edycji. W wybranym module kursu kliknij na Dodaj aktywność lub zasób i z listy wybierz Frekwencja i kliknij Dodaj na dole listy.

W oknie ustawień frekwencji możesz wypełnić pole Opis – ale nie jest to wymagane. Istotnym elementem w tym miejscu jest zakładka Ocena. Jeżeli nie chcesz, aby punkty za frekwencję były zapisywane w dzienniku ocen, zmień typ oceny na Żaden i zapisz zmiany.

Kolejnym krokiem jest ustawienie tzw. sesji czyli terminów zajęć. Wejdź do frekwencji i wybierz z zakładek na górze Dodaj sesję.

W oknie ustawień sesji określ datę i godzinę spotkania. Możesz dodać także opis.

Jeśli twoje zajęcia odbywają się regularnie w tych samych dniach i godzinach, możesz ustawić od razu większą ilość sesji. W zakładce Dodaj sesje wielokrotne, zaznacz Powtarzaj powyższą sesję, wybierz dni tygodnia, częstotliwość powtórzeń oraz datę końcową.

Samodzielna rejestracja obecności przez studentów

Przydatną funkcją frekwencji jest samodzielne rejestrowanie obecności przez studenta. Przydaje się to szczególnie przy dużych grupach, kiedy obecność na zajęciach musi być rejestrowana.

Aby studenci mogli sami zaznaczyć, że byli obecni na zajęciach, zaznacz Zezwól studentom na rejestrowanie obecności. Dodatkowo możesz ustawić także hasło, które studenci będą musieli wprowadzić rejestrującą swoją obecność. Hasło to musisz przekazać studentom. W raporcie obecności będziesz widzieć informację, że student zaraportował swoją obecność samodzielnie.

Studenci mogą raportować swoją obecność przez cały czas trwania wykładu. Po zakończeniu czasu trwania spotkania, samodzielne raportowanie blokuje się.

Po zapisaniu sesji, na liście (w zależności od ustawień) będzie wyświetlać się lista zajęć lub tylko jedno spotkanie. W każdym momencie możesz edytować lub usunąć poszczególne sesje (np. z powodu nakładania się ich w czasie ze świętami, długimi weekendami etc.).

Kolejną rzeczą, którą warto zmienić w stosunku do ustawień podstawowych, są statusy. Domyślnie w UPeL są 4 statusy – obecny, spóźniony, usprawiedliwiony, nieobecny. Statusy mają przypisane odpowiednie punktacje. W zakładce Statusy można dostosować ich ilość, nazwę i punkty do swoich potrzeb.

Dodatkowo bardzo przydatną funkcją jest ograniczenie czasu samodzielnego raportowania obecności przez studentów. Jeśli zależy Ci na tym, aby studenci raportowali swoją obecność tylko przez np. pierwsze 30 minut trwania zajęć, możesz to ustawić przy poszczególnych statusach. Student po 30 minutach od rozpoczęcia zajęć straci możliwość zaznaczenia swojej obecności.

Aby wejść do raport obecności, kliknij na zieloną strzałkę przy tytule sesji. Raport zawiera listę studentów wraz z określonym statusem. W tym oknie możesz wprowadzić wymagane modyfikacje.

Widok frekwencji od strony studenta. Na liście sesji student widzi tylko aktualne wydarzenia. Nie ma możliwości zaraportowania obecności w zajęciach dopiero planowanych.

Po kliknięciu na zarejestruj swoją obecność student zaznacza status i zapisuje.