Projektowanie efektywnych kursów e-learningowych, w szczególności asynchronicznych, wymaga nie tylko znajomości narzędzi dydaktycznych, lecz także rozumienia mechanizmów psychologicznych warunkujących percepcję, zaangażowanie i zapamiętywanie treści. Jednym z kluczowych obszarów tej wiedzy są złudzenia poznawcze (ang. Bias) – uproszczone schematy myślowe, które mogą tak wspierać, jak i utrudniać proces uczenia się. Celem wystąpienia jest analiza wybranych złudzeń poznawczych w kontekście projektowania doświadczenia edukacyjnego w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną zarówno heurystyki i złudzenia poznawcze, świadomość występowania których można wykorzystać do zwiększenia zaangażowania poznawczego oraz utrwalania materiału oraz takie, które mogą dezorganizować proces uczenia się oraz ich potencjalne konsekwencje dla projektowania treści edukacyjnych. Wystąpienie zakończy się propozycją rekomendacji dla osób projektujących kursy zdalne, zorientowanych na wykorzystanie potencjału poznawczego użytkowników. Zastosowanie wiedzy o złudzeniach poznawczych zostanie osadzone w teoriach ekonomii behawioralnej i psychologii uczenia się, a całość zilustrowana przykładami z praktyki akademickiej Uniwersytetu WSB Merito w Poznaniu. Autorka chce zaproponować spojrzenie na e-learning nie tylko jako na przestrzeń przekazu wiedzy, lecz jako na środowisko interwencji poznawczej, w której architektura informacji może być świadomie projektowana z wykorzystaniem mechanizmów typowych dla ludzkiego myślenia.