Efektywne nauczenie dorosłych wymaga od osoby prowadzącej zajęcia dydaktyczne nie tylko wiedzy merytorycznej w swojej dziedzinie, ale również konkretnych kompetencji pedagogiczno-dydaktycznych wspierających proces uczenia się. Kluczowe są tu umiejętności stosowania angażujących metod dydaktycznych, motywowania do samokształcenia, rozwijania krytycznego myślenia i współpracy, a także otwartości na informację zwrotną od osób studiujących. Ważne jest również wykorzystanie teorii poznawczych i humanistycznych, które stawiają osoby studiujące w centrum procesu uczenia się, a osoby prowadzące w roli przewodnika_czki lub doradcy_czyni.
Wspierając rozwoju i doskonalenia warsztatu dydaktycznego kadry uczącej w AGH, będącej zwłaszcza na początku swojej drogi, powstał kurs pedagogiczno-dydaktyczny Akademia Dydaktyki. Pierwszą edycję przeprowadziliśmy w roku akademickim 2024/2025. W wystąpieniu przedstawię drogę od koncepcji do realizacji programu, a także omówię jego założenia i strukturę Zasygnalizuję też kierunki dalszego rozwoju kursu, uwzględniając refleksje i wnioski po zrealizowaniu pierwszej edycji.