Co robimy

Meet-up: spotkania dydaktyków AGH

Meet-up: spotkania dydaktyków AGH

Obecnie Meet Upy dzielą się na dwie serie.

Meet Up dydaktyczny to spotkanie, które prowadzi metodyk z Centrum e-Learningu. Przypomina ono szkolenie, jednak bazuje w większej mierze na moderowanej dyskusji. Można oczekiwać pigułek wiedzy z danego tematu i okazji do pracy w grupach.

Dobra praktyka dla dydaktyka z kolei, to formuła, w której to zaproszeni dydaktycy AGH przedstawiają swoje krótkie prezentacje w duchu hasła sharing is caring. Uczestnicy w większej mierze stanowią tutaj audytorium i źródło pytań do prelegentów.

Wydarzenia te odbywają się obecnie wyłącznie w gronie dydaktyków akademickich pracujących w AGH. Rejestracje na spotkania będą możliwe zawsze poprzez tę stronę, a informować o nich będziemy rzetelnie w naszym newsletterze.

 

💥 Meet-up Dydaktyczny

Kierunek Meet-upów na nowy rok akademicki to SEL, czyli Social-Emotional Learning. Ideą SEL jest włączenie w formalną edukację elementów zadbania o rozwój – własny i innych – w dziedzinach takich jak: samoświadomość, komunikacja, empatia czy wyznaczanie sobie celów. Pięć obszarów kompetencji SEL to:

  • I. Samoświadomość (m.in. rozpoznawanie swoich emocji, nastawienie na rozwój);
  • II. Zarządzanie sobą (radzenie sobie ze stresem, automotywacja i samodyscyplina);
  • III. Budowanie relacji (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów);
  • IV. Świadomość społeczna (empatia, praca dla lokalnej społeczności);
  • V. Podejmowanie decyzji (rozwiązywanie problemów, analityczne myślenie, odpowiedzialność i troska).

Rozwijanie powyższych kompetencji przez edukatorów, stanowi też szansę na modelowanie ich wśród studentów. A także na budowanie środowiska uczenia się, które zgodnie z wartościami SEL, opierać się będzie zarówno na poczuciu bezpieczeństwa, jak i stawianiu sobie wyzwań.

💥 Dydaktyczny #14. Sztuka asertywności

Asertywność to coś znacznie więcej niż sztuka mówienia „nie”. To raczej trudna sztuka bycia wiernym sobie, a zarazem troszczenia się o innych. Przyznawania tak samo sobie, jak i innym praw do życia, wolności, rozwoju, przeżywania emocji. To też złoty środek, kiedy przeżywamy konflikty – tak by nie wpadać w pułapkę agresywnego dbania o swoje, ani lękowej uległości. Potrenujmy tę sztukę na kolejnym spotkaniu dydaktyków.

Sztuka asertywności [11. lutego. 2022, godz. 9:00 – 11:00] ZAPISZ SIĘ NA MEET UP

💥 Dydaktyczny #15. Walka z Gremlinami

Przekonania to okulary, przez które postrzegamy rzeczywistość. To one decydują o tym, jak reagujemy emocjonalnie na różne sytuacje i jakie są nasze zachowania i trwałe postawy. Irracjonalne przekonania to takie, które zniekształcają nam obraz świata i nas samych, utrudniając życie – nazwijmy je Gremlinami. Podczas spotkania, będziemy je trapić i nauczymy się je przeobrażać.

Walka z Gremlinami [11. marca. 2022, godz. 9:00 – 11:00] ZAPISY OD LUTEGO

 

📚 Dobra praktyka dla dydaktyka

Tematy w tej serii powiązane są bezpośrednio z naszymi miesiącami tematycznymi, o których informujemy również na bieżąco w newsletterze. Obecnie zrealizowaliśmy dwa spotkania z tej serii [poszukaj w archiwum poniżej]. Plany kolejnych pojawiać się będą właśnie w tym miejscu!

   

📌 Archiwum naszych spotkań:

 

💥 Dydaktyczny #1. Metody aktywizujące w nauczaniu

W miłej atmosferze, przy porannej kawie spotkaliśmy się, aby się lepiej poznać i podzielić doświadczeniami oraz pomysłami na aktywizowanie studentów. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym przenieśliśmy nasz meet-up do sieci i spotkaliśmy się online.

💥 Dydaktyczny #2. Praca grupowa ze studentami

Z nastrojem do współpracy i dzielenia się doświadczeniem, tym razem rozmawialiśmy o wykorzystaniu pracy grupowej jako metody pracy ze studentami. Zastanawialiśmy się nad plusami i największymi wyzwaniami pracy grupowej oraz szukaliśmy dla nich rozwiązań. ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #3. Motywowanie

W ramach miesiąca poświęconemu motywacji, skupiliśmy się na budowaniu relacji nauczyciel-student. Kiedy będzie ona motywowała obie strony do pracy? Po czyjej stronie leży odpowiedzialność za cele edukacyjne? W jakie jako nauczycieli wchodzimy role i jakie są tego konsekwencje?

💥 Dydaktyczny #4. O czasie pandemii

To był z pewnością pierwszy taki semestr w całej historii naszej Uczelni. Od marca wszystkie zajęcia z dnia na dzień zostały przeniesione całkowicie online. Podczas meet-upu skorzystaliśmy z „planu podróży bohatera”, aby wyciągnąć wnioski i docenić skarby, które odnaleźliśmy w sobie w tym czasie.

💥 Dydaktyczny #5. Dobrostan (cyfrowy) nauczyciela

Obecnie, większość swojej pracy wykonujemy sami, w kontakcie głównie z cyfrową technologią, próbując łączyć domowe zacisze z domowym biurem. Wszystko to może zagrażać samopoczuciu, oraz harmonii między czasem pracy i odpoczynku. Jak więc zadbać o siebie i swój dobrostan, nie tylko ten cyfrowy (digital wellbeing)? ⭐ Zobacz artykuł o cyfrowej równowadzeZobacz artykuł o wypaleniuPobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #6. Kompetencje cyfrowe w edukacji. DigCompEdu

Co powinien potrafić współczesny nauczyciel? Popularny model TPACK podkreśla umiejętności technologiczne, pedagogiczne i wiedzę specjalistyczną w danej dziedzinie. Dziś, szczególnie istotne stały się właśnie kompetencje cyfrowe w zdalnym nauczaniu. ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #7. O prokrastynacji

Dlaczego czasem tak trudno nam zrealizować ważne zadanie? Odkładamy na później najważniejsze projekty, albo najbardziej naglące problemy. Konsekwencje bywają nieprzyjemne, jednak najtrudniejsze jest poczucie, że nie potrafimy zrealizować własnych zamierzeń. Jak zatem zapanować nad prokrastynacją? Zapraszamy do wspólnej rozmowy! ⭐ Zobacz artykułPobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #8. O storytellingu w edukacji

Kiedy zachodziło właśnie gorące wiosenne słońce, na Patriarszych Prudach zjawiło się dwu obywateli.
Ciąg dalszy tej historii jest znany. Czy opowiadanie takich historii w uczelni technicznej ma sens? Czy obok całek i różniczek jest miejsce na Annuszkę i jej rozlany olej? ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #9. Edukacja i uczucia

Czy edukacja to tylko głowa, czy też serce? Czy powinno się zapraszać na zajęcia także uczucia i emocje prowadzących oraz studentów? Czy ta sfera człowieka ma wpływ na uczenie się? I jaki ten wpływ jest? ⭐ Zobacz artykułPobierz wizualną notatkę!

💥 Dydaktyczny #10. O komunikacji międzypokoleniowej

Czy rozmowa ze studentami, to jakby nauka języka obcego? Czy warto posługiwać się etykietami Millenialsów, Pokolenia X,Y albo Z?
Podczas kwietniowego meet up’u zastanowimy się nad tym, jak nawiązać prawdziwy kontakt z drugą osobą, bez względu na odległość lat między nami. Jak rozmawiać ze studentami, gdy wydają się nam już tak różni od nas samych? ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

📚 Dobra Praktyka #1. Edutech. Technologia dla edukacji

W zdalnym nauczaniu, bez technologii ani rusz. Nie ważne czy będzie to pakiet Office, współdzielone tablice, programy do spotkań online czy specjalistyczne oprogramowanie inżynierskie – współpraca narzędzi i dydaktyki jest konieczna! O tej współpracy porozmawiamy w gronie praktyków! 

💥 Dydaktyczny #11. Nauka nigdy się nie kończy 

Z powodu pandemii Covid-19 ponad 1,5 miliarda uczniów i studentów na świecie nie mogło wziąć udziału w tradycyjnych zajęciach. Czy otwarta edukacja zmieni tradycyjny system? W jakim stopniu student będzie personalizować proces kształcenia? Czy stworzy własne ścieżki i szlaki edukacyjne? Jaką rolę będzie pełnić uniwersytet i jego pracownicy w otwartej edukacji?

📚 Dobra Praktyka #2. Produktywność nauczyciela

Badania, laboratoria, wykłady, projekty, publikacje, raporty, egzaminy i prace studentów, kursy online… lista zadań nauczyciela akademickiego zdaje się nie mieć końca. Aby zachować balans pomiędzy pracą i życiem prywatnym będziemy dyskutować w gronie tych, którzy od lat z powodzeniem zarządzają sobą i swoim czasem.

💥 Dydaktyczny #12. Oswajanie stresu 

Powrót do rytmu pracy, wyzwania organizacyjne i dydaktyczne, pośpiech i cała paleta najróżniejszych emocji na co dzień. Wszystko to, może powodować podniesienie poziomu hormonów stresu w nas. Podczas spotkania przybliżymy sobie rozumienie zjawiska stresu i to, jak oswoić jego obecność, aby nie czyniła nam szkody.

💥 Dydaktyczny #13. Poczucie własnej wartości

„Ze wszystkich sądów, które formułujemy w swoim życiu, żaden nie jest tak ważny jak sąd o sobie samym”. Te słowa Nathaniela Brandena, prekursora w dziedzinie badań nad samooceną, są kluczem jego przesłania. Porozmawiamy o tym, jak możemy dbać o samoocenę własną i studentów, z którymi pracujemy.