Co robimy

Meet-up Dydaktyczny

Meet-up Dydaktyczny

Podczas warsztatów i szkoleń w Centrum e-Learningu, zauważyliśmy, że bardzo przydałyby się otwarte spotkania w gronie dydaktyków, podczas których uczestnicy mogliby się dzielić swoim doświadczeniem i pomysłami. Bardzo nam się ten pomysł spodobał, stąd naszą nowa inicjatywa: dydaktyczne Meet-up’y – spotkania, które tworzą przestrzeń na dyskusje i dzielenie się dobrymi praktykami.

Wydarzenie odbywają się obecnie wyłącznie w gronie dydaktyków akademickich pracujących w AGH.

Rejestracje na spotkania będą możliwe zawsze poprzez tę stronę, a informować o nich będziemy rzetelnie w naszym newsletterze.

 

Kolejne tematy i terminy

Kierunek Meet-upów na nowy rok akademicki to SEL, czyli Social-Emotional Learning. Ideą SEL jest włączenie w formalną edukację elementów zadbania o rozwój – własny i innych – w dziedzinach takich jak: samoświadomość, komunikacja, empatia czy wyznaczanie sobie celów. Pięć obszarów kompetencji SEL to:

  • I. Samoświadomość (m.in. rozpoznawanie swoich emocji, nastawienie na rozwój);
  • II. Zarządzanie sobą (radzenie sobie ze stresem, automotywacja i samodyscyplina);
  • III. Budowanie relacji (komunikacja, rozwiązywanie konfliktów);
  • IV. Świadomość społeczna (empatia, praca dla lokalnej społeczności);
  • V. Podejmowanie decyzji (rozwiązywanie problemów, analityczne myślenie, odpowiedzialność i troska).

Rozwijanie powyższych kompetencji przez edukatorów, stanowi też szansę na modelowanie ich wśród studentów. A także na budowanie środowiska uczenia się, które zgodnie z wartościami SEL, opierać się będzie zarówno na poczuciu bezpieczeństwa, jak i stawianiu sobie wyzwań.

#14. Meet-up Dydaktyczny: poczucie własnej wartości [19. listopada 2021, godz. 9:00 – 11:00] ZAPISZ SIĘ TUTAJ

Obszar SEL: Samoświadomość
Umiejętność: Dbanie o wysokie poczucie własnej wartości

„Ze wszystkich sądów, które formułujemy w swoim życiu, żaden nie jest tak ważny jak sąd o sobie samym”. Te słowa Nathaniela Brandena, prekursora w dziedzinie badań nad samooceną, są kluczem jego przesłania. Zbudował on teorię filarów poczucia własnej wartości, na które składają się m.in: świadome życie, uczciwość, samoakceptacja i asertywność. Porozmawiamy o tym, jak możemy dbać o samoocenę własną i studentów, z którymi pracujemy.

 

Archiwum naszych spotkań:

MEET UP#1. Metody aktywizujące w nauczaniu

W miłej atmosferze, przy porannej kawie spotkaliśmy się, aby się lepiej poznać i podzielić doświadczeniami oraz pomysłami na aktywizowanie studentów. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym przenieśliśmy nasz meet-up do sieci i spotkaliśmy się online.

MEET UP#2. Praca grupowa ze studentami

Z nastrojem do współpracy i dzielenia się doświadczeniem, tym razem rozmawialiśmy o wykorzystaniu pracy grupowej jako metody pracy ze studentami. Zastanawialiśmy się nad plusami i największymi wyzwaniami pracy grupowej oraz szukaliśmy dla nich rozwiązań. ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

MEET UP#3. Motywowanie

W ramach miesiąca poświęconemu motywacji, skupiliśmy się na budowaniu relacji nauczyciel-student. Kiedy będzie ona motywowała obie strony do pracy? Po czyjej stronie leży odpowiedzialność za cele edukacyjne? W jakie jako nauczycieli wchodzimy role i jakie są tego konsekwencje?

MEET UP#4. O czasie pandemii

To był z pewnością pierwszy taki semestr w całej historii naszej Uczelni. Od marca wszystkie zajęcia z dnia na dzień zostały przeniesione całkowicie online. Podczas meet-upu skorzystaliśmy z „planu podróży bohatera”, aby wyciągnąć wnioski i docenić skarby, które odnaleźliśmy w sobie w tym czasie.

MEET UP#5. Dobrostan (cyfrowy) nauczyciela

Obecnie, większość swojej pracy wykonujemy sami, w kontakcie głównie z cyfrową technologią, próbując łączyć domowe zacisze z domowym biurem. Wszystko to może zagrażać samopoczuciu, oraz harmonii między czasem pracy i odpoczynku. Jak więc zadbać o siebie i swój dobrostan, nie tylko ten cyfrowy (digital wellbeing)? ⭐ Zobacz artykułPobierz wizualną notatkę!

MEET UP #6. Kompetencje cyfrowe w edukacji. DigCompEdu

Co powinien potrafić współczesny nauczyciel? Popularny model TPACK podkreśla umiejętności technologiczne, pedagogiczne i wiedzę specjalistyczną w danej dziedzinie. Dziś, szczególnie istotne stały się właśnie kompetencje cyfrowe w zdalnym nauczaniu. ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

MEET UP#7. O prokrastynacji

Dlaczego czasem tak trudno nam zrealizować ważne zadanie? Odkładamy na później najważniejsze projekty, albo najbardziej naglące problemy. Konsekwencje bywają nieprzyjemne, jednak najtrudniejsze jest poczucie, że nie potrafimy zrealizować własnych zamierzeń. Jak zatem zapanować nad prokrastynacją? Zapraszamy do wspólnej rozmowy! ⭐ Zobacz artykułPobierz wizualną notatkę!

MEET UP#8. O storytellingu w edukacji

Kiedy zachodziło właśnie gorące wiosenne słońce, na Patriarszych Prudach zjawiło się dwu obywateli.
Ciąg dalszy tej historii jest znany. Czy opowiadanie takich historii w uczelni technicznej ma sens? Czy obok całek i różniczek jest miejsce na Annuszkę i jej rozlany olej? ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

MEET UP#9. Edukacja i uczucia

Czy edukacja to tylko głowa, czy też serce? Czy powinno się zapraszać na zajęcia także uczucia i emocje prowadzących oraz studentów? Czy ta sfera człowieka ma wpływ na uczenie się? I jaki ten wpływ jest? ⭐ Zobacz artykułPobierz wizualną notatkę!

MEET UP#10. O komunikacji międzypokoleniowej

Czy rozmowa ze studentami, to jakby nauka języka obcego? Czy warto posługiwać się etykietami Millenialsów, Pokolenia X,Y albo Z?
Podczas kwietniowego meet up’u zastanowimy się nad tym, jak nawiązać prawdziwy kontakt z drugą osobą, bez względu na odległość lat między nami. Jak rozmawiać ze studentami, gdy wydają się nam już tak różni od nas samych? ⭐ Pobierz wizualną notatkę!

MEET UP#11. Edutech. Technologia dla edukacji

W zdalnym nauczaniu, bez technologii ani rusz. Nie ważne czy będzie to pakiet Office, współdzielone tablice, programy do spotkań online czy specjalistyczne oprogramowanie inżynierskie – współpraca narzędzi i dydaktyki jest konieczna! O tej współpracy porozmawiamy w gronie praktyków! 

MEET UP#12. Nauka nigdy się nie kończy 

Jesteśmy świadkami bezprecedensowego sposobu realizacji procesu uczenia i nauczania. Z powodu pandemii Covid-19 ponad 1,5 miliarda uczniów i studentów na świecie nie mogło wziąć udziału w tradycyjnych zajęciach.Czy otwarta edukacja zmieni tradycyjny system? W jakim stopniu student będzie personalizować proces kształcenia? Czy stworzy własne ścieżki i szlaki edukacyjne? Czy i w jaki sposób będzie modelować swój rozwój/karierę zawodową? Jaką rolę będzie pełnić uniwersytet i jego pracownicy w otwartej edukacji?