ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

In bias we trust. Jak złudzenia poznawcze pomagają projektować efektywny e-learning

Projektowanie efektywnych kursów e-learningowych, w szczególności asynchronicznych, wymaga nie tylko znajomości narzędzi dydaktycznych, lecz także rozumienia mechanizmów psychologicznych warunkujących percepcję, zaangażowanie i zapamiętywanie treści. Jednym z kluczowych obszarów tej wiedzy są złudzenia poznawcze (ang. Bias) – uproszczone schematy myślowe, które mogą tak wspierać, jak i utrudniać proces uczenia się. Celem wystąpienia jest analiza wybranych złudzeń poznawczych w kontekście projektowania doświadczenia edukacyjnego w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną zarówno heurystyki i złudzenia poznawcze, świadomość występowania których można wykorzystać do zwiększenia zaangażowania poznawczego oraz utrwalania materiału oraz takie, które mogą dezorganizować proces uczenia się oraz ich potencjalne konsekwencje dla projektowania treści edukacyjnych. Wystąpienie zakończy się propozycją rekomendacji dla osób projektujących kursy zdalne, zorientowanych na wykorzystanie potencjału poznawczego użytkowników. Zastosowanie wiedzy o złudzeniach poznawczych zostanie osadzone w teoriach ekonomii behawioralnej i psychologii uczenia się, a całość zilustrowana przykładami z praktyki akademickiej Uniwersytetu WSB Merito w Poznaniu. Autorka chce zaproponować spojrzenie na e-learning nie tylko jako na przestrzeń przekazu wiedzy, lecz jako na środowisko interwencji poznawczej, w której architektura informacji może być świadomie projektowana z wykorzystaniem mechanizmów typowych dla ludzkiego myślenia.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej