Wystąpienie poświęcone jest dydaktycznemu wykorzystaniu modelowania symulacyjnego w kształceniu studentów kierunków technicznych. Zastosowanie programu FlexSim – nowoczesnego narzędzia służącego do tworzenia modeli symulacyjnych oraz cyfrowych bliźniaków procesów produkcyjnych i intralogistycznych. Celem prezentacji jest ukazanie, w jaki sposób praca z tym oprogramowaniem w ramach zajęć laboratoryjnych i projektowych wspiera rozwój kompetencji przyszłych inżynierów: od analizy procesów, przez myślenie systemowe, po praktyczne wykorzystanie narzędzi informatycznych w inżynierii produkcji. Dzięki budowie modeli symulacyjnych studenci lepiej poznają i rozumieją działanie procesów. Studenci uczą się obsługi programu, ale również samodzielnie projektują i analizują procesy, uwzględniając takie aspekty jak wydajność systemów, przepływ materiałów, czasy cykli oraz niezawodność maszyn. Program FlexSim pozwala modelować awarie i przestoje, co otwiera przestrzeń do nauki zarządzania ryzykiem i utrzymania ruchu w nowoczesnych zakładach przemysłowych. Wystąpienie stanowi zaproszenie do refleksji nad rolą symulacji w dydaktyce STEM oraz wymiany doświadczeń w zakresie wdrażania narzędzi cyfrowych w kształceniu akademickim. Symulacja nie tylko wspiera zrozumienie złożonych procesów, lecz także stanowi aktywną formę nauczania, rozwijającą kompetencje poznawcze, analityczne, projektowe i zespołowe studentów.