ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

4 kąty

Wspieram dyskusję

Opracowanie: Karolina Grodecka

W dwóch słowach

Ćwiczenie pozwalające na grupowe wygenerowanie dużej liczby informacji w krótkim czasie w odpowiedzi na konkretnie zdefiniowane 4 problemy lub pytania dotyczące tematu zajęć.  Daje wgląd w stopień rozumienia tematu oraz stan wiedzy osób uczestniczących w zajęciach. To interaktywne ćwiczenie sprzyjające aktywnej nauce oraz integracji wiedzy w praktyce.  Jest dobrym sposobem na pobudzenie dyskusji grupach, jak również podsumowanie materiału z poprzednich zajęć.

Celem ćwiczenia z wykorzystaniem metody 4 kąty jest wzmocnienie zaangażowania osób studiujących. Dostarcza nowego sposobu na interakcję między studentkami i studentami w grupie, którzy mogą wzajemnie uczyć się i inspirować.  Dzięki fizycznej aktywności może pozytywnie wpłynąć na koncentrację i zaangażowanie. Dyskusja grupowa stymuluje uczenie się, a generowanie pomysłów rozwija kreatywność. Celem tej metody może też być chęć rozpoznania wiedzy wstępnej osób uczestniczących w zajęciach i jej uwspólnienie w czasie pracy grupowej.

Osoby studiujące poprawiają swoje umiejętności komunikacyjne, gdyż muszą wyrazić swoje myśli i odpowiedzieć na pytania związane z poszczególnymi tematami. Dodatkowo rozwijają umiejętność skupienia uwagi i szybkiego przystosowywania się do zmieniających się warunków, poruszając się po różnych stacjach w sali. Dzięki aktywnemu udziałowi w ćwiczeniu, mogą także doskonalić umiejętności interpersonalne poprzez interakcję z innymi osobami, wymianę poglądów i współpracę w grupie. Wreszcie, poprzez rozwiązywanie zadań związanych z poszczególnymi tematami, uczestnicy rozwijają również umiejętność logicznego myślenia i szybkiego podejmowania decyzji.

Do jakich form zajęć pasuje?

Ćwiczenie 4 kąty sprawdzi się podczas ćwiczeń audytoryjnych i projektowych, konwersatoriów czy zajęć warsztatowych i praktycznych, podczas których liczebność grupy nie przekracza 30 osób.

Przykład

Na ćwiczeniach audytoryjnych wprowadzających do problematyki odnawialnych źródeł energii (OZE) studenci w 4 grupach odpowiadają na 4 zagadnienia porządkujące informacje bazowe dotyczące OZE. 

  1. Jakie są korzyści wynikające z wdrażania rozwiązań bazujących na OZE? 
  2. Jakie są zagrożenia wynikające z wdrażania rozwiązań bazujących na OZE? 
  3. Jakie są przykłady dobrych wdrożeń OZE?
  4. Jakie są anty-przykłady wdrożeń OZE?

Grupy 6-7 osobowe pracują przy jednej karcie flipchart max. 5 minut, następnie przechodzą do kolejnych kart. 

Podsumowaniem ćwiczenia jest sesja posterowa – grupy ponownie przechodzą przed wszystkimi posterami, aby mieć wgląd w efekty pracy innych grup. 

Dalsza praca na ćwiczeniach polega na analizie w grupach 4 anty-przykładów wdrożeń OZE i zaproponowanie modyfikacji wybranego podejścia, tak aby było bardziej efektywne, opłacalne i skuteczne. Całość ćwiczenia zajmuje nie więcej niż 45 minut.

Dowiedz się więcej

Wariant metody 4 kąty z wyrażaniem opinii na zadane tematy/stwierdzenia

O metodzie 4 kąty w 2 minuty

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej