ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Design thinking

Opracowanie: Agnieszka Chrząszcz

W dwóch słowach

Procesowe, kreatywne podejście do grupowego rozwiązywania złożonych problemów, wyzwań społecznych czy biznesowych oraz do tworzenia nowych produktów. Celem procesu jest wymyślenie i sprawdzenie najlepszego rozwiązania.

Na proces Design Thinking składa się 5 etapów:

1) odkrywanie/uczenie się,

2) definiowanie problemu,

3) poszukiwanie pomysłów,

4) prototypowanie,

5) testowanie.

Etapy te stopniowo przygotowują zespół/zespoły do wymyślenia i opracowania rozwiązań.

Istotnym elementem jest skupienie się na poznaniu i odpowiedzeniu na faktyczne potrzeby użytkowników rozwiązania, czemu służy szczególnie ostatni etap – badania i zbierania informacji zwrotnej. Osoby pracujące metodą design thinking na zajęciach równocześnie doskonalą kompetencje pracy w grupie, umiejętności komunikacyjne i badawcze oraz rozwijają swoją kreatywność.

Do jakich form zajęć pasuje?

Sprawdzi się na zajęciach projektowych lub ćwiczeniach, na których osoby studiujące mają znaleźć rozwiązanie złożonego problemu. 

Użyj tej metody gdy osoby, które uczysz, tworzą rozwiązania technologiczne dla innych ludzi – pozwoli Ci to tworzyć rozwiązania dla użytkowników, a nie dla siebie.

Metoda oparta jest na pracy zespołowej – dzięki czemu osoby projektujące trenują kompetencje związane z komunikacją,  współpracą, analizą, dawaniem informacji zwrotnej, negocjowaniem oraz twórczością.

Umożliwia trenowanie technik pracy zespołowej, facylitacji i narzędzi projektowania, przydatnych w pracy zawodowej. Angażuje zespół, sprzyja integracji skoncentrowanej na zadaniu.

Przykład

Na zajęciach z programowania osoby studiujące mają za zadanie zaprojektować prototyp aplikacji pomagającej w życiu codziennym osób starszych.

W siedmiu 4-os grupach projektowych przeprowadzają rozmowy z kilkoma takimi osobami, członkami rodzin i sąsiadami. Równolegle analizują publicznie dostępne raporty z badań dot. potrzeb i charakterystyk tej grupy wiekowej. Dzielą się wynikami, dyskutują zaś osoba prowadząca zajęcia pomaga im sformułować kilka problemów, które rozwiązywać będzie ich aplikacja: dostęp do sklepu spożywczego, sprawdzanie pogody, prolongata książek w bibliotece, kontakt z sąsiadami.

Każda z grup projektuje prototyp aplikacji rozwiązującej inny problem. Prototypy są wykonane w bardzo prostym programie umożliwiającym symulowanie działania aplikacji, ich wykonanie nie zajęło dłużej niż 30 min. Jedna z grup tworzy prototyp rysując go na papierze.

Grupy testują swoje prototypy wśród osób starszych, obserwują ich reakcje oraz działania w prototypach. Zbierają i zapisują informacje zwrotne. Okazuje się, że tylko 4 z 7 pomysłów nadają się do wdrożenia. Grupy budują funkcjonalne prototypy.

Na zakończenie zajęć prezentują rezultaty i wybierają jedną aplikację do finalnego zaprojektowania.

Dowiedz się więcej

Raport o Design Thinking InProgress Design Lab.

Przykłady wykorzystania design thinking.

Stanford Design School: narzędzia dla edukatorów.

 

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej