ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Strona instytucji na Facebooku i prywatność?

Karolina Grodecka

04.08.2015

Artykuł opublikowany 8 lat, 8 miesięcy i 22 dni temu.

Fundacja Panoptykon rozpoczęła publikację poradnika na temat prywatności w sieci w 4 odcinkach. Każdy odcinek jest poświęcony innemu aspektowi naszej internetowej aktywności – ustawienia przeglądarki, wtyczki, Facebook, Google. Prosto i syntetycznie przeprowadzają przez kolejne obszary odzyskiwania kontroli nad swoim cyfrowym JA. Wszystkie bardzo polecamy tym bardziej, że są materiałem otwartym, dostępnym na licencji CC BY-SA.

Szczególnie w czasie wakacji warto zadbać o swoją prywatność. Temperatura sprzyja wypadom urlopowym, a te wcześniejszemu planowaniu, robieniu niezbędnych zakupów online i innym działaniom przed/w trackie/ i powycieczkowym, np. publikowaniu zdjęć/filmów z wyprawy, meldowaniu się na Facebooku, itp. Podejmując wszystkie te aktywności, dostarczamy do sieci bardzo dużo informacji na swój temat, które odpowiednio zestawione stają się naszym alter-ego dla dostawców usług sieciowych. Więcej o karmieniu profilowego potwora można przeczytać w materiałach Fundacji Panoptykon – Cyfrowa Wyprawka tutaj.

Strona instytucji na Facebooku a prywatność?

Po odrobieniu lekcji domowej z prywatności i zmianie odpowiednich ustawień przeglądarki i Facebooka, zaczęłam zastanawiać się czy i na ile można kontrolować treści pojawiające się na profilu facebookowym OPEN AGH prowadzonym przez Centrum e-Learningu. Przecież strona instytucji w mediach społecznościowych z założenia ma być publiczna. Ma to rzecz jasna przełożenie na ilość ustawień. Podczas prowadzenia strony instytucji nie możemy żonglować tak wieloma opcjami definiującymi poziom kontroli i prywatności, jak w przypadku profilu osoby prywatnej. Strona ma służyć promocji i podniesieniu widoczności oraz zwiększeniu dostępu do osób interesujących się tematem/obszarem, w którym działamy. Po jej założeniu i publikacji jest widoczna dla wszystkich. Istotne jest to, że jest dostępna także dla osób niezalogowanych/nieposiadających konta, jednak osoby te nie mogą nic komentować.

Pomimo dość skromnych ustawień prywatności, możemy świadomie zdecydować o tym na ile nasza strona będzie otwarta na treści od innych osób.

Posty na stronie autorstwa innych osób

Pierwszą z opcji, którą warto zdefiniować jest zamieszczanie postów na naszej stronie przez osoby nas odwiedzające. Jeśli jako administratorzy zezwolimy na to, treści tych postów będą wyświetlane w sekcji Posty na stronę w lewym bocznym panelu. Możemy dodatkowo ustawić, że goście mogą publikować posty w formie zdjęć i filmów.

Jeśli zezwolimy na publikację postów innym osobom, zdecydowanie warto je moderować. Jest to forma kontroli przepływu informacji na stronie. Należy wybrać w ustawieniach opcję przeglądania postów innych osób przed ich opublikowaniem na stronie. Dzięki temu nasza facebookowa ściana nie będzie przypominać ściany ogłoszeń lub ściany grafitti przy ul. Puławskiej w Warszawie. A my poprzez Dziennik aktywności będziemy mieć kontrolę nad tym, co dzieje się na stronie oraz będziemy mogli wyrazić zgodę lub nie, aby dany wpis został opublikowany.

Jeśli jednak nie zdecydujemy się na taką formę otwartości, warto umożliwić naszym czytelnikom kontakt przez kanały Facebooka. Dzięki włączeniu w ustawieniach Wiadomości opcji wiadomości prywatnych, nie tracimy szansy na kontakt z osobami nas obserwującymi i jednocześnie na dotarcie do ciekawych informacji, które nadsyłają. Dzięki temu, że profil Open AGH jest otwarty, dotarliśmy do przedstawicieli różnych organizacji studenckich działających w AGH. Jest to dla nas bardzo cenne w perspektywie przyszłych działań szkoleniowych i inicjatyw, które planujemy dla studentów.

Dodawanie znaczników do filmów i zdjęć

Drugą opcją, z której można skorzystać jest możliwość oznaczania publikowanych przez nas filmów i zdjęć przez inne osoby. Jest to pewien rodzaj otwartości na informację od naszych gości. Może być przydatny podczas publikowania filmów/zdjęć z wydarzeń przez nas organizowanych (należy jednak pamiętać, że podczas wydarzenia trzeba uzyskać zgodę osób filmowanych/fotografowanych na publikację ich wizerunku na FB).

Centrum e-Learningu AGH na Facebook? Obecne!

FB-OPEN

Korzystając z okazji, zapraszamy do odwiedzenia profilu OPEN AGH prowadzonego przez Centrum e-Learningu AGH. Wspólnym mianownikiem jest otwartość – piszemy zwięźle i na temat. Publikujemy i repostujemy informacje o ciekawych wydarzeniach, szkoleniach, książkach i kursach, które raczej nie znajdą się później na blogu. Kliknij i polub nas.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej