ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Nauczanie rówieśnicze na sterydach

Case study

Nauczanie rówieśnicze na sterydach

Twórca/Twórcy Bartosz Mindur, Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej
Jednym słowem Fantastyczny odbiór zajęć przez studentów, ankieta pokazała pełne zadowolenie i zaangażowanie, prawie bez uwag krytycznych, żal że inne zajęcia nie są tak prowadzone.
Metoda Nauczanie rówieśnicze, ocena rówieśnicza, feedback, kształcenie mieszane, odwrócona klasa, project based learning (PBL) MS Teams
Kontekst „Modern programming techniques”, nowoczesne programowanie w językach: C++, Python, Rust, konteneryzacja (docker), usługi serwerowe: www, bazy danych. III rok studiów na kierunku Informatyka Stosowana. Zajęcia były prowadzone w poprzednich latach w języku polskim, a obecnie w języku angielskim.
Przebieg
Zajęcia składają się z konwersatorium i zajęć warsztatowych, przeplatanych asynchroniczną pracą.

Stworzyłem przedmiot oparty o zestaw odrębnych tematów przydzielanych indywidualnie poszczególnym studentom i studentkom. Przygotowują oni materiały: prezentacja multimedialna, przykłady kodów programów i materiały wideo a wszystko jest udostępnianie na dedykowanych kanałach MS Teams. 

Kluczową częścią jest opracowanie procesu, w jaki sposób osoby studiujące mają przygotować poszczególne tematy i formy zajęć. Wykorzystałem techniki planowania, kamienie milowe oraz proces ciągłej, wzajemnej ewaluacji postępów, efektywnie jest to PBL na sterydach. Wyobraź sobie, że student ma być prowadzącym zajęcia i ma do nauczenia innych jakiś konkretny temat. Ma przygotować materiały z opracowaną odpowiednio dawką wiedzy (np. wideo, literatura itp.), potem ma zaprezentować przykłady wykorzystanie tematyki (PBL) a na końcu ma przeprowadzić weryfikacje poprzez wykonanie ćwiczenia (w roli nauczyciela) dla swoich kolegów i koleżanek, których uczy.

Studenci przygotowują własne materiały wideo, w których odgrywają główną rolę. Prezentacja w formie materiału wideo była poprzedzona przygotowaniem planu, narzędzi do nagrywania, trailera i jego ewaluacją, a dopiero potem kręcony był finalny materiał wideo. Następnie w ramach projektu nadzorowali wykonywanie ćwiczeń

Na końcu w anonimowych ankietach wzajemnie się oceniali i dawali sobie rozszerzony feedback. Dla bezpieczeństwa proces dla mnie nie był anonimowy.

Studenci i studentki otrzymali również ode mnie poszerzony feedback przekazywany indywidualnie tak, żebym wiedział czy studenci go rozumieją i czy wszystko jest dla nich jasne. Feedback ma 3 poziomy – ogólny dla grupy, dla każdego studenta z poziomu meta, czyli rzeczowo i merytorycznie na temat plusów i minusów, i ostatni poziom to osobowy (pod warunkiem że student chce go usłyszeć) – dotyczy kwestii wizerunku, podejścia, zaangażowania itp.

Korzyści

Rozwijanie kompetencji efektywnego nauczania rówieśniczego, umiejętności ewaluacji i udzielania feedbacku. 

Rozwijanie umiejętności współpracy,  gdzie wartością jest  praca na rzecz grupy, waga procesu wzajemnego ocenia, sposobu przyjmowania oraz dawania feedbacku.

Rozwijanie kompetencji odpowiedzialności za proces uczenia się: poszanowania czasu i poświęconej pracy na rzecz własną oraz grupy. 

Metoda wzajemnego uczenia oraz ocenia się, połączone z rzetelną informacją zwrotną są kluczowymi kompetencjami w dzisiejszym świecie, niezbędnymi praktycznie w każdej pracy. Na kierunkach technicznych tego typu efekty kształcenia rzadko są realizowane, dlatego taki nacisk został na nie położony.

Eksplozja motywacji wewnętrznej studentów połączona z bardzo rzetelną pracą nad zadanym tematem.

Nowoczesne metody kształcenia

Powrót

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej