ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Demonstracja, instruktaż, pokaz

Opracowanie: Karolina Grodecka

W dwóch słowach

Celem tej metody jest przybliżenie przedmiotu pokazu (procesu czy obiektu) w taki sposób, aby możliwe było wykorzystanie tej wiedzy w praktyce – samodzielne odtworzenie procesu lub np. korzystanie z maszyny.

Stosując metodę pokazu korzysta się z wielu środków (pomocy) dydaktycznych, takich jak filmy, slajdy,  modele, obrazy, plakaty, mapy, tablice, plansze, schematy, makiety, ilustracje itp.

W zajęciach prawidłowo prowadzonych metodą pokazu powinny wystąpić poniższe ogniwa (Bereźnicki, 2011, s. 143):

  • zapoznanie uczniów z celami, strukturą i organizacją zajęć,
  • demonstracja czynności w normalnym tempie,
  • pokaz cząstkowy wynikający z analizy czynności z komentarzem,
  • uwydatnianie ukrytych dla oka obserwatora trudności wykonania (zwolnione tempo),
  • dwukrotne powtórzenie pokazu całej czynności (raz w zwolnionym, raz w normalnym tempie),
  • ćwiczenie czynności przez osoby uczestniczące w zajęciach pod nadzorem osoby prowadzącej,
  • sprawdzenie wyników pokazu przez kontrolę umiejętności praktycznego wykonania nauczanej czynności przez wskazane osoby,
  • podsumowanie zajęć.

Metodę demonstracji można realizować w dwóch wariantach: pokazu z objaśnieniem i z instruktażem. W tej drugiej wersji osoby studiujące mają okazję samodzielnie powtórzyć prezentowany proces.

W przypadku omawiania zjawisk lub procesów ciekawą wersją metody jest interaktywna demonstracja/pokaz, na którą składają się z 3 główne etapy:

Etap 1. Przewidywanie.

Etap 2. Udział w demonstracji/pokazie.

Etap 3. Refleksja nad wynikiem.

Metoda demonstracji pozwala osobom studiującym trenować umiejętności związane z zapamiętywaniem i odtwarzaniem struktur działania, etapów procesu czy budowy modelu. Jest dobrą okazją do trenowania umiejętności wnikliwej obserwacji i zwracania uwagi na kluczowe cechy i funkcje.

Do jakich form zajęć pasuje?

Metodę można wykorzystać w zajęciach, których założeniem jest podawanie treści teoretycznych, przekazywanie informacji, pokaz czynności, kształtowanie umiejętności psychoruchowych. Metoda pokazu z objaśnieniem może być stosowana raczej w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym,  jako wprowadzenie (przygotowanie) do wykonania działania (np. przygotowania do demonstracji czynności), a nie polega na samym działaniu. 

Zajęcia prowadzone metodą pokazu powinny być realizowane w małych grupach, umożliwiających odpowiednią obserwację. Demonstracja sprawdzi się podczas zajęć laboratoryjnych lub ćwiczeniowych.

Przykład

Demonstracja zanieczyszczenia wody pitnej
[na podstawie https://serc.carleton.edu/sp/library/demonstrations/examples/watercontamination.html]

Demonstracja w bardzo prosty, ale mocno obrazowy sposób przedstawia temat zanieczyszczenia wody pitnej. Skłania osoby uczestniczące w zajęciach do zastanowienia się nad skażeniem wody i normami dotyczącymi wody pitnej. Demonstracja trwa około 10 minut i pełni rolę przygotowania gruntu do dalszej dyskusji. Następnie możesz omówić źródła wody pitnej, precyzję i dokładność pomiarów zanieczyszczeń w wodzie, maksymalne poziomy zanieczyszczeń dla różnych substancji zanieczyszczających, różne sposoby oczyszczania źródeł wody pitnej oraz standardy dla wody butelkowanej.

Jak przeprowadzić demonstrację skażenia wody?

Materiały: Siedem wysokich, przezroczystych szklanek (najlepiej identycznych). Siedem słomek. Długa łyżka do mieszania. Woda deszczowa (np. zebrana z rynny deszczowej) wystarcza do napełnienia jednej szklanki (jeśli nie jest łatwo dostępna, zastąp ją wodą z kranu i powiedz, że to woda deszczowa). Butelka soli. Pojemnik na cukier. Butelka oleju silnikowego lub płynu przekładniowego. Butelka wody butelkowanej zakupionej w sklepie.

Przed zajęciami: Włóż słomkę do każdej szklanki. Napełnij jedną wysoką szklankę wodą deszczową i napełnij pięć identycznych szklanek wodą z kranu. Oznacz szklanki od pierwszej do piątej, zaczynając od szklanki zawierającej wodę deszczową jako nr 1. Ustaw szklanki z przodu sali tuż przed zajęciami. Ustaw butelkę soli przed szklankami nr 3 i 4, pojemnik cukru przed szklanką 5, butelkę oleju silnikowego lub płynu przekładniowego przed szklanką nr 6, a butelkę wody pitnej kupowanej w sklepie przed szklanką nr 7. 

Przebieg demonstracji: Na początku demonstracji wyjaśnij, że masz siedem szklanek, z czego jedna zawiera wodę deszczową, jedna zawiera dostępną w handlu wodę butelkowaną, a pięć innych zawiera tę samą wodę z kranu. Powiedz, że do niektórych szklanek będziesz dodawać różne ilości i rodzaje „nieczystości” (sól, cukier, olej napędowy), ale druga szklanka będzie zawierała wyłącznie zwykłą wodę z kranu. Dodawaj zanieczyszczenia powoli, dając do zrozumienia, że ​​będziesz pić z różnych szklanek.

Następnie przejdź do części interaktywnej pokazu polegającej na zadawaniu pytań do grupy obserwującej w oparciu o zaobserwowane cechy wody .

Część 1. Czym jest czysta woda?
Podnieś szklankę wody deszczowej i zadaj pytanie: „Czy ta woda deszczowa jest czysta i zdatna do picia?” Zwróć uwagę że woda deszczowa najprawdopodobniej nie jest czysta (w wodzie jako rozpuszczalniku łatwo rozpuszcza się w niej wiele substancji np. gazy atmosferyczne zawierające zanieczyszczenia przemysłowe i spaliny, azot i dwutlenek węgla oraz wiele innych gazów).

Część 2. Którą wodę pić bezpiecznie?
Zadaj kolejne pytanie: Która z tych szklanek wody będzie prawdopodobnie najbezpieczniejsza, a która najmniej, dlaczego i skąd wiesz?” Kiedy nieczystość staje się zanieczyszczeniem?   Pytanie to stanowi sedno demonstracji i może być podstawą dyskusji i wykładu przez pozostałą część zajęć.  Prawdopodobnie czuliby się bezpiecznie, pijąc wodę deszczową, butelkowaną lub z kranu. Każdy z pewnością powie, że nie wypiłby wody zawierającej choćby kroplę oleju silnikowego, którą można wyczuć nawet w tak niewielkiej ilości. Mogliby rozważyć wypicie szklanki z jedną łyżeczką soli i zastanowić się czy chcieliby wypić szklankę z 3 łyżkami soli. Z drugiej strony można im zwrócić uwagę, że gdyby był to cukier, a nie sól, chętnie dodaliby jego łyżkę do wody i często robią to na przykład do szklanki herbaty. 

Część 3. Usuwanie zanieczyszczeń

Zapytaj osoby uczestniczące, jak usunąć różne zanieczyszczenia z różnych szklanek (soli, oleju silnikowy o małej gęstości). Analogią do oleju silnikowego w wodzie jest przypadek nieszczelności podziemnych zbiorników magazynowych.  

Pomysły na omówienie demonstracji skażenia wody w trakcie zajęć

Po zakończeniu demonstracji warto poprowadzić osoby studiujące w dyskusji lub wykładzie, który powiąże demonstrację z procesami geologicznymi. Pomysły, które można omówić podczas omówienia demonstracji, obejmują:

  • Normy dotyczące wody pitnej zgodnie z ustawą o bezpiecznej wodzie pitnej
  • Zanieczyszczenie i oczyszczanie wód gruntowych
  • Zanieczyszczenie i oczyszczanie wód powierzchniowych
  • Normy wody butelkowanej

Dowiedz się więcej

Przykłady demonstracji wg przedmiotów https://serc.carleton.edu/sp/library/demonstrations/examples.html 

Źródła:

http://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/d8c4ccece809a02b98637c1ccc7cadf2 

https://serc.carleton.edu/sp/library/demonstrations/index.html 

Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.

National Research Council, 2005, How students learn, History, Mathematics, and Science in the Classroom.

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej