ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Dwa bieguny

Wspieram dyskusję

Opracowanie: Karolina Grodecka

W dwóch słowach

Metoda wspiera dyskusję w grupie. Polega na grupowej analizie dwóch przeciwstawnych / biegunowych definicji, teorii, koncepcji, hipotez, spośród których grupa wybiera tę,  którą ich zdaniem jest poprawna.

Przebieg ćwiczenia:

  1. Na początku zajęć zaprezentuj dwie wersje teorii / prawa, z których tylko jedna jest poprawna. Jedna z wersji może być też przeciwieństwem drugiej.
  2. Zadaniem osób studiujących jest wnikliwe przeanalizowanie obu wersji, wybranie jednej oraz uzasadnienie swojego wyboru.
  3. Grupy prezentują swoje opinie. Jeśli wybory w grupach różnią się od siebie jest to znakomita okazji do poproszenia grupy o wzajemne wyjaśnienie swoich punktów widzenia.
  4. Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.

Metoda dwa bieguny ma na celu konfrontację dwóch przeciwstawnych perspektyw lub rozwiązań, co wspiera głębsze zrozumienie tematu oraz promuje umiejętność konstruktywnej dyskusji i rozwiązywania problemów.

Grupa trenuje aplikację wiedzy w praktyce, komunikację oraz dobór argumentów do uzasadnienia swojego stanowiska.

Do jakich form zajęć pasuje?

Dwa bieguny sprawdzą się jako ćwiczenie na rozgrzewkę, ćwiczenie powtórkowe lub wprowadzające w zagadnienie, które wyjaśnisz w dalszej części zajęć. Jest też dobrym przerywnikiem w zajęciach – zamiast samodzielnie tłumaczyć czy podawać definicję, możesz poprosić o jej analizę osoby uczestniczące w zajęciach.  

Jego prosta struktura sprawia, że znajdzie zastosowanie na wszystkich typach zajęć – od zajęć ćwiczeniowych po wykłady, w mniejszych i większych grupach. 

Czas pracy możesz dostosowywać, biorąc pod uwagę ilość osób w grupie, złożoność problemów, typ i wymiar zajęć. 

Przykład

Podczas konwersatorium z dynamiki przedstawiasz osobom uczestniczącym dwie hipotezy robocze:

  1. Cięższe przedmioty zawsze spadają szybciej niż lżejsze.
  2. Cięższe przedmioty nie zawsze spadają szybciej niż lżejsze. 

Dzielisz studentów na grupy kilkuosobowe, w których mają przedyskutować obie wersje i wybrać tą, która ich zdaniem jest prawdziwa. Grupy muszą uzasadnić swój wybór, opierając się na swojej dotychczasowej wiedzy i odwołując się do zasad dynamiki. 

Grupy prezentują swoje opinie i jeśli wybory są rozbieżne, prosisz przedstawiciela/kę grupy o wyjaśnienie. Na zakończenie podajesz poprawną odpowiedź z uzasadnieniem i dodatkowym objaśnieniem.

Dowiedz się więcej

Alternatywna wersja metody dwa bieguny wykorzystana do zbierania opinii na temat przeczytanych materiałów:  Bean T.,  Bishop A.,  Polar Opposites: A Strategy for Guiding Students’, Critical Reading and Discussion

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej