ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Wstawiam tablicę

Tutorial

Wtyczka TABLICA to aktywność typu tablica kanban / tablica pomysłów, przypominająca Padlet lub Jamboard.
Osoby studiujące mogą dodawać wpisy w wybranych kolumnach, a prowadzący_a może je moderować, oceniać, przesuwać lub blokować.

Działa świetnie do:

  • burzy mózgów,

  • szybkich podsumowań zajęć,

  • zbierania pytań,

  • ewaluacji,

  • pracy grupowej w czasie rzeczywistym.

Aby dodać tablicę włącz tryb edycji w kursie, kliknij “Dodaj aktywność lub zasób”, wybierz z listy zasób Tablica”.  To otworzy główne okno konfiguracji tablicy.

Kluczowe ustawienia tablicy

A. Nazwa i opis

Wprowadź nazwę i opis oraz ustal czy opis ma wyświetlać się na stronie kursu (checkbox).

B. Ustawienia tablicy

Tutaj ustawiasz:

  1. Rodzaj tablicy. W tej sekcji masz następujące możliwości wyboru:

Wybierz tą, która najbardziej odpowiada twojemu celowi dydaktycznemu. W następnej kolejności ustaw:

   2. Kolor tła. Powinien on być wyrażony w systemie szesnastkowym np. #00cc99

   3. Obraz w tle. 

   4. Ocena wpisów – jeśli włączona, to masz możliwość wyboru kto może oceniać wpisy  zamieszczone na tablicy: nauczyciele, uczniowie lub jedni i drudzy. Ocena wpisów [Rating Posts] w Tablicy Moodle/UPeL umożliwia ocenianie każdej karteczki osobno, ale nie jest to ‘pełne’ ocenianie. Możesz nadać wpisowi 1⭐ (wyróżnij) lub 0⭐ (usuń wyróżnienie). To nie jest ocena Moodle/UPeL – gwiazdka służy tylko do oznaczania ważnych lub ciekawych wpisów.

    5. Sortowanie wpisów może odbywać się na podstawie daty utworzenia lub uzyskanej oceny.

    6. Tryb indywidualny [Single user mode] domyślnie jest wyłączony. Możemy włączyć go w dwóch trybach prywatnym i publicznym. Poniżej krótkie porównanie.

 
 
Poniżej znajdują się dodatkowe ustawienia:
 
 
Oto ich krótkie objaśnienie:
 

Limit students posting by date [Ogranicz dodawanie wpisów według daty]
Co robi: Ustawia jedną datę, do której studenci mogą dodawać wpisy.

Allow all users to edit the placement of their own posts [Zezwól użytkownikom na przesuwanie własnych wpisów]
Co robi: Pozwala studentom przeciągać swoje karteczki między kolumnami.
Wyłącz, jeśli chcesz, by układ kontrolowała tylko prowadząca.

Enable blank target [Otwieraj linki w nowej karcie]
Co robi: Linki klikane na tablicy otwierają się w nowej karcie, dzięki czemu studenci nie opuszczają kursu.

Umieść tablicę na stronie kursu [Wyświetl tablicę bezpośrednio na stronie kursu]
Co robi: Tablica pojawia się „wbudowana” w stronę główną kursu, bez wchodzenia do aktywności.

Hide embedded board name (needed on some themes) [Ukryj nazwę osadzonej tablicy]
Co robi: Usuwa podwójnie wyświetlany tytuł tablicy, jeśli motyw Moodle dodaje własny nagłówek.

Pozostałe ustawienia są takie same jak ustawienie dla innych zasobów moodle umieszczanych w kursie.

Przykładowa tablica i jej możliwości

Poniżej zamieszczona została przykładowa tablica – po wykładzie możesz poprosić osoby studiujące by dodały wpisy pod każdą z kolumn. Ponieważ nazwy kolumn są w języku angielskim, więc warto je przetłumaczyć (chyba, że akurat prowadzisz zajęcia po angielsku – wtedy nie ma takiej potrzeby). Tłumaczenia możesz dokonać klikając w znaczek edycji – ostatni w rzędzie.

Kolumny można także przesuwać, kasować oraz blokować. 

Posty dodaje się przez kliknięcie plusa. 

Do wpisów można dodawać multimedia: link, obraz albo wideo. Własne wpisy można także przesuwać między kolumnami, edytować lub usuwać. 
Można dodawać komentarze do wpisów innych osób, także używając emotek:
 

 
Jeśli zostanie wybrana taka opcja, to można także oceniać/wyróżniać wpisy innych osób klikając w gwiazdkę:
 
 
Po zakończeniu pracy na tablicy możesz ją eksportować bądź to w  całości, bądź to wpisy ze szczegółami kto, kiedy, linki, itp. bądź też same komentarze. Eksportu można dokonywać w różnych formatach. 
 

 

Eksport może być przydatny

  • jeśli chcesz zarchiwizować zawartości tablicy po zakończeniu kursu,
  • do analizy wpisów — np. ile osób dodało, kiedy, co najczęściej, tematy, trendy, kluczowe pomysły,
  • przy kopiowaniu treści do raportów, dokumentów, arkuszy,
  • by zabezpieczyć dane — jeśli tablica zostanie usunięta lub zmieniona, masz kopię zapasową.

Pamiętaj, że na UPeL możesz skorzystać z motywu ciemnego. Dokładna instrukcja w tutorialu Włączam motyw jasny/ciemny.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej