
Jak osoby studiujące w AGH korzystają z narzędzi AI?
Prowadzący: Karolina Rożek, Jan Waligórski (WH AGH), Marta Stąporek (CeLiID)
Data: 30.10.2025 godz. 12:00
W ubiegłym roku akademickim 2024/2025 przyglądaliśmy się temu, jak narzędzia AI wspierają akademickich dydaktyków i dydaktyczki w codziennej pracy [Webinary poświęcone sztucznej inteligencji w ramach projektu CUTIE]. Ale…
Czy wiesz, że w AGH zrealizowano już badania na temat wykorzystania generatywnych modeli językowych (GPT) przez osoby studiujące?
Uczestnikami procesu dydaktycznego są również osoby studiujące – to dla nich projektujemy zajęcia, aktywności, zadania i testy. Gośćmi naszego kolejnego webinaru są zatem osoby, które stoją po drugiej stronie dydaktyki. Karolina Rożek i Jan Waligórski opowiedzą nam:
- jak osoby studiujące w AGH faktycznie korzystają z generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI),
- dlaczego część osób studiujących deklaruje, że nie używa AI i co kryje się za tym sceptycyzmem
- jakie obawy i wątpliwości wobec AI mają młode osoby,
- jakie zmiany wymusza obecność AI na osobach studiujących i uczących.
Wszystkie wnioski oparte są na badaniach przeprowadzonych wśród osób studiujących w AGH. W badaniach ankietowych, wzięło udział prawie 800 osób. Odbyły się również dyskusje grupowe na temat AI z kilkunastoma studentami tej uczelni.
Karolina i Jan wypowiedzą się dodatkowo na temat praktyki związanej z AI w procesie dydaktycznym, regulacji i wizji przyszłości kształcenia (z punktu widzenia osób studiujących).
Zapraszamy serdecznie! To inny punkt widzenia AI. Warto go poznać, bo dydaktykę, jej cele i efekty realizujemy dla i wspólnie z osobami studiującymi!
Karolina Rożek – niegdyś studentka WH AGH, aktualnie pracowniczka AGH i UJ, autorka raportu z badań “Wykorzystanie generatywnych modeli językowych (GPT) przez osoby studiujące w AGH”, prowadzi badanie panelowe PanelUJ (badanie młodych wchodzących w dorosłość), stara się praktycznie aplikować wiedzę i warsztat socjologiczny poprzez współprace z jednostkami
Jan Waligórski – technoantropolog i kognitywista, doktorant i wykładowca na Wydziale Humanistycznym AGH, członek zespołu badawczo-szkoleniowego Human-AI Studies (HAIS), twórca akademickiego projektu Wirtualium oraz członek zespołu ds. Równości AGH