Cykl webinarów w ramach projektu CUTIE stanowi istotny element rozwoju kompetencji dydaktycznych pracowników Akademii Górniczo-Hutniczej, w szczególności w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) i nowych technologii w procesie dydaktycznym. Celem projektu jest nie tylko wsparcie dydaktyków w adaptacji do zmieniających się trendów edukacyjnych, ale także wyposażenie ich w umiejętności, które pozwolą efektywnie korzystać z nowoczesnych narzędzi technologicznych w nauczaniu.
W ramach webinarów uczestnicy mieli okazję zapoznać się z tematami, które łączą wyzwania dydaktyczne z nowinkami technologicznymi, w tym zastosowaniem sztucznej inteligencji w procesie nauczania.
Dzięki tej inicjatywie, dydaktycy AGH są coraz lepiej przygotowani do efektywnego wykorzystania technologii w nauczaniu i kształtowania przyszłych pokoleń specjalistów w obliczu cyfrowych wyzwań XXI wieku.
Webinar AI jako osobisty asystent dydaktyka to konkretna dawka wiedzy dla tych, którzy mają dość marnowania czasu na powtarzalne zadania. Zaprezentowano, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia sylabusów, zadań dla studentów czy projektowania testów. Uczestnicy dowiedzieli się, jak skutecznie formułować polecenia (tzw. promptowanie), aby AI rzeczywiście pomagała, a nie tylko generowała losowe odpowiedzi. Poruszono również temat wykorzystania AI w badaniach i publikacjach – od przeszukiwania literatury po ulepszanie abstraktów i formułowanie hipotez badawczych.
Webinar AI Bingo, czyli jakich kompetencji potrzebujemy do odpowiedzialnej pracy z GenAI wprowadził uczestników w tematykę odpowiedzialnego wykorzystywania sztucznej inteligencji w edukacji. Poruszone zostały kwestie etyczne i techniczne, z naciskiem na to, jakie kompetencje powinni posiadać dydaktycy, by świadomie i odpowiedzialnie korzystać z narzędzi opartych na AI w swojej pracy. Uczestnicy webinaru dowiedzieli się, jak rozwijać umiejętności cyfrowe oraz jak w praktyce oceniać potencjał narzędzi AI.
Ajajaj, czyli jak projektowałyśmy kursy ze wsparciem AI to kolejny webinar, w którym przedstawiono proces projektowania kursów online wspomaganych przez sztuczną inteligencję. Podczas tego spotkania uczestnicy zapoznali się z narzędziami AI, które ułatwiają tworzenie kursów e-learningowych, poprawiając jakość materiałów, jak i ich dostępność dla studentów. Projektowanie kursów z wykorzystaniem nowoczesnych technologii stało się prostsze, a dzięki AI dydaktycy mogą dostarczać bardziej spersonalizowane treści edukacyjne, odpowiadające indywidualnym potrzebom.
Z kolei webinar Dydaktyk na tropie sztucznej inteligencji zwrócił uwagę na to, jak sztuczna inteligencja zmienia oblicze dydaktyki i jakie wyzwania stoją przed nauczycielami akademickimi w związku z jej integracją z edukacją. Uczestnicy zostali zapoznani z praktycznymi przykładami zastosowania AI w nauczaniu, zarówno w kontekście teorii, jak i praktyki. Poruszone zostały również kwestie związane z rozwojem kompetencji dydaktycznych w zakresie AI, w tym sposoby wdrażania nowych technologii w programach edukacyjnych oraz jak AI może wspomóc pracę dydaktyków w codziennym życiu akademickim.