ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

CUTIE – spotkanie projektowe w Krakowie

Ewa Zarzycka-Piskorz

02.10.2025

Artykuł opublikowany 23 dni temu.

W ubiegłym tygodniu, w dniach 23-25.00, uczestniczyłyśmy w ostatnim spotkaniu projektowym CUTIE. Tym razem odbyło się ono na naszej uczelni. Gościliśmy naszych partnerów z University of Copenhagen (Dania), National University of Galway (Irlandia), University of Zagreb (Chorwacja), University of Murcia (Hiszpania), AGH (Polska), Global Training Network Solutions GmbH (Austria). Spotkanie zdominowały dwa tematy: 

  1. prace warsztatowe związane z publikacją wspólnego artykułu na temat doświadczeń i wniosków płynących ze współpracy i procesu współtworzenia osób uczących i studiujących. O samych warsztatach z osobami studiującymi pisaliśmy tutaj i tutaj
  2. działania związane z rozpoczęciem kursu Digital Leadership in Higher Education

 

WARSZTATY ZWIĄZANE Z PUBLIKACJĄ WSPÓLNEGO ARTYKUŁU

Warsztaty zostały przygotowane i przeprowadzone przez Lindę Castañeda z Uniwersytetu w Murcji. W trakcie warsztatów dokonaliśmy przeglądu poszczególnych zasad przewodnich współtworzenia zadań z osobami studiującymi, czyli  

  • Role, uczestnictwo i perspektywy, czyli rozpoznanie mocnych stron i ograniczeń różnych uczestników.  Zaangażowanie uczniów jako aktywnych uczestników i twórców (planistów, moderatorów). 
  • Środowisko, czyli wspieranie integracyjnego i sprawiedliwego środowiska opartego na zaufaniu i wzajemnym szacunku. Dystrybucja władzy między partnerami w możliwie równym stopniu. 
  • Wyniki i korzyści, czyli uwidocznienie związku między wkładem studentów  a korzyściami, jakie przynosi on wszystkim studentom. Sprawienie, by doświadczenie współtworzenia było istotne i wartościowe zarówno dla studentów, jak i nauczycieli. 
  • Komunikacja, czyli zapewnienie jasnych wytycznych i oczekiwań dotyczących płynnej i produktywnej współpracy, opartej na zaufaniu i przejrzystości poprzez otwarte kanały komunikacji w celu wymiany pomysłów. Każdy powinien czuć się komfortowo wyrażając swoje opinie, a wszystkie głosy powinny być słyszane poprzez regularne i ciągłe rozmowy. 
  • Metody i modele, czyli wykorzystanie istniejących modeli z literatury jako pomysłów dla osób uczestniczących na rozpoczęcie działań w zakresie współtworzenia, biorąc pod uwagę lukę między trzema elementami: współtworzeniem, kompetencjami cyfrowymi osób uczących i aktywnym uczestnictwem osób studiujących.   
  • Przygotowanie, czyli zapewnienie narzędzi i szkoleń dla wszystkich uczestników, przy jednoczesnym zapewnieniu otwartej przestrzeni do wspólnego tworzenia.

Każda z nich została poddana analizie pod kątem pojawiających się napięć, przywoływanych cytatów oraz wstępnych spostrzeżeń uczestników. Dyskusja była ukierunkowana przez trzy pytania: (1) czy zgadzamy się z daną zasadą, (2) jakie elementy wymagają doprecyzowania lub uzupełnienia oraz (3) jakie rekomendacje mogą zostać sformułowane w celu długofalowego podtrzymywania procesu współtworzenia. Kolejnym krokiem było stworzenie listy najważniejszych rekomendacji i znalezienie potencjalnych połączeń między nimi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kurs DIGITAL LEADERSHIP IN HIGHER EDUCATION

Kurs został opublikowany na platformie open courses.ie. Inicjatywa „Open Courses” jest strategią w zakresie rozwoju zawodowego w szkolnictwie wyższym, realizowaną przy wsparciu instytucji publicznych w Irlandii.Koordynatorem tej inicjatywy jest National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education (Narodowe Forum ds. Poprawy Nauczania i Uczenia w Szkolnictwie Wyższym) w Irlandii. To forum współpracuje z Higher Education Authority (HEA) – irlandzką agencją rządową odpowiedzialną za planowanie i rozwój szkolnictwa wyższego. Zawartość kursów i proces ich opracowywania jest nadzorowany przez te instytucje. 

Kurs jest częściowo facylitowany. W każdy piątek od 3.10 do 7.11 o 14.00 będą się odbywały live online sessions, które będą prowadzone przez kolejnych partnerów projektowych. Sesje będą zazwyczaj obejmowały krótką prezentację studium przypadku lub przykładu działań/projektów realizowanych w niektórych uczelniach partnerskich CUTIE (lub powiązanych przykładów) dotyczących tematu danego tygodnia. Przewidziano czas na pytania i dyskusję, a także krótką przerwę na rozmowy w mniejszych grupach, podczas których będzie można omówić z innymi uczestnikami dane pytanie lub punkt widzenia.Więcej o tym kursie i o możliwości jakie oferuje znajduje się w tym artykule. Tam znajdziesz link do formularza zapisów.

W trakcie naszego spotkania nagraliśmy wspólnie ze wszystkim partnerami film, którego celem było nie tylko zachęcenie do udziału w kursie, ale również przedstawienie partnerów projektowych. 

 

1 października w kursie było zapisanych 304 osoby, przy czym 10 z naszej uczelni.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej