Jednym z pakietów działań w projekcie CUTIE jest współdziałanie i współtworzenie przez osoby uczące i studiujące działań, które przyczynią się do rozwoju kompetencji cyfrowych tej pierwszej z grup.
W związku z tym zostały przeprowadzone warsztaty z osobami studiującymi. O pierwszych, które odbyły się 20 marca, już pisaliśmy. Nasze kolejne i zamykające spotkanie odbyło się 3 kwietnia i wzięły w nim udział te same osoby co poprzednio. Tym razem pomysły wzmocnienia lub rozwinięcia kompetencji cyfrowych miały przyjąć konkretną postać.
I tak się stało. Każda grupa pracowała nad dwoma ‘produktami’. Jeden z nich to przykład konkretnego cyfrowego rozwiązania, który wychodzi naprzeciw konkretnym studenckim potrzebom. I tutaj okazało się, we wszystkich grupach to było prawie to samo, czyli potrzeba efektywnego komunikowania się, aby przekazać istotne informacje zwrotne. Dlatego praca skupiała się na stworzeniu ‘platform’ do otrzymywania takich informacji. Drugim z kolei miała być cyfrowa instrukcja jak taką komunikacyjną platformę stworzyć.
Pierwsza grupa pracowała nad ‘ankietą z przymrużeniem oka’, która przez jej mniejsze sformalizowanie będzie zachęcała do jej wypełnienia. Instrukcja do jej stworzenia została bardzo profesjonalnie przygotowana w Prezi.
Druga grupa pracowała nad ‘ankietą matką’, z której można wyciągać potrzebne w danej sytuacji kawałki i stosować do uzyskania szybkiej informacji zwrotnej pod koniec zajęć. Instrukcja miała formę infografiki, która pokazywała podstawowe kroki potrzebne do wykonania tej bazowej ankiety.
Trzecia grupa przygotowała kompleksową tablicę informacyjną, na której zostały umieszczone pola do różnego rodzaju korespondencji. Można na niej mieć listę do ‘odhaczania’ otrzymanych maili czy prac projektowych. Jest też miejsce przeznaczone dla osób studiujących na umieszczanie wszelkich dodatkowych informacji, linków, zdjęć czy filmów powiązanych z tematem danych zajęć. No i jest miejsce na szybkie ankiety do wykonania po każdych zajęciach. Na tej samej tablicy można znaleźć instrukcję do jej wykonania. Ale jest też ona w innej formie tutaj.
Czwarta i ostatnia grupa, złożona w całości z dydaktyków i dydaktyczek AGH, opracowała 3 szybkie ankiety: Termometr, Model TAG, Przybij piątkę. Ankiety te są przykładem tego, że można mieć do dyspozycji różne modele zbierania informacji zwrotnej i zaprojektować do nich szybki dostęp. Termometr został wykorzystany do oceny naszego warsztatu i jak się okazało średnia czasu wypełniania ankiety to 1,6 minuty przy 3 pytaniach zamkniętych i 3 pytaniach otwartych. Oznacza to, że można taką ankietę zrobić naprawdę szybko tuż przed końcem zajęć. Jak zrobić takie ankiety znajdziesz w tej instrukcji. Poniżej znajdują się kody QR do każdej z nich.
I już na sam koniec. Jeśli chcesz zobaczyć jak się nam pracowało w ciągu tych dwóch spotkań, zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu.
Fotografie zamieszczone w artykule: Natalia Janik