W CeLiID nie tylko szkolimy innych jak tworzyć dobre kursy – sami też stale ulepszamy własne. Zmiana nie nastąpiła nagle – to efekt konsekwentnej pracy zespołu metodycznego oraz graficzki. W mijającym roku stworzyłyśmy brandbook, czyli dokument z wytycznymi jak projektować i prowadzić szkolenia CeLiID. Z jego pomocą chcemy spójnie budować naszą markę. Pokazujemy jak robić dobrą dydaktykę na różnych poziomach – metodycznym, zasobów i treści, komunikacji.
Jak bardzo zmieniły się nasze kursy? Pokażę to na przykładzie flagowych kursów certyfikacyjnych z 2020 i 2025 roku. Najważniejsze zmiany zobrazuję używając zasobu H5P o nazwie Image Juxtaposition.
1. Kurs z klasą – estetyka i czytelność
Wizualna spójność to nie fanaberia – to szacunek do uczestnika. W kursach z 2025 r. nie ma przypadkowych ikon, dziwnych czcionek ani jaskrawych kolorów – są jednakowo zwymiarowane odznaki, spójne nazewnictwo kursów oraz ściśle zdefiniowane kolory [identyfikacja marki na Canvie]. To jest ważne nie tylko dla osób uczestniczących w szkoleniach, ale także dla nas – łatwiej jest identyfikować szkolenia i nimi zarządzać jeśli są spójnie oznakowane.
W nowych kursach zawsze znajduje się przewodnik po kursie w formie lekcji. Każda z osób uczestniczących musi go przeczytać i zaakceptować zasady. To taki kontrakt pomiędzy osobą szkolącą a uczestnikami/czkami.
Na górze strony widoczny jest pasek postępu. Jest to ułatwienie zarówno dla osób uczestniczących jak i szkolących. W łatwy sposób można się zorientować, które ćwiczenia są już zrobione, a które jeszcze nie. Do poszczególnych ćwiczeń dostać się można za pomocą pojedynczego kliknięcia w obszar na pasku.
Bardziej czytelne jest też raportowanie ukończenia aktywności:
2. Kurs z osobowością – trener obecny od początku do końca
Obecność trenera/ki widoczna jest od samego początku. Zaczyna się już od spersonalizowanej wiadomości powitalnej:
W bloku bocznym są wizytówki prowadzących z linkami do ich profili oraz łatwym dostępem do pomocy technicznej:
3. Kurs z pomysłem – aktywizujące i motywujące interaktywne ćwiczenia
Obecna platforma e-learningowa ma zdecydowanie więcej możliwości tworzenia atrakcyjnych, interaktywnych ćwiczeń, głównie ze względu na możliwość korzystania z zasobów H5P.
4. Kurs z planem – struktura, która prowadzi
Nie tylko spójna struktura szkolenia, ale także proste i jasne instrukcje mają sprawić, że uczestnicy mogą poruszać się po kursie jak po dobrze oznaczonej mapie.
Nowe standardy w CeLiID, bo tak projektowane są wszystkie nasze kursy, to więcej niż kosmetyka – to bardziej dopracowana filozofia projektowania szkoleń. Spójność, przemyślany plan, wyraźna tożsamość trenerska i dbałość o uczestnika sprawiają, że nasze kursy nie tylko uczą – ale też angażują i inspirują. Dowodem na to niech będzie komentarz jednej z osób uczestniczących w szkoleniu “Wykorzystanie materiałów do prowadzenia zajęć”:
“To jak ten kurs jest zrobiony, przemyślany i wykonany pod względem wizualnym powoduje, że to chyba najpiękniejszy kurs na UPeL jaki widziałam.”