e-Portfolio

Z e-portfolio pracujemy od 2006 r. Można chyba zaryzykować stwierdzenie, że przynieśliśmy tę metodę do Polski. Wówczas w projekcie MOSEP opracowywaliśmy materiały dydaktyczne dla trenerów i nauczycieli. Materiały są nadal dostępne w portalu Wikieducator. Od tej pory podejmujemy stałe próby zachęcenia szkół, uczelni i instytucji do stosowania e-portfolio w swojej praktyce. Wraz z Kolegium Nauczycielskim w Bielsku-Białej przeprowadziliśmy warsztaty i eksperymentowaliśmy z wdrożeniem e-portfolio w kilku śląskich szkołach (2008). Wraz z Centrum Kształcenia Praktycznego w Mielcu wdrożyliśmy e-portfolio w programie studiów dla inżynierów-pedagogów (2011). Pracowaliśmy także nad ramami certyfikacji dla nauczycieli w ramach ECDL w oparciu o prezentację kompetencji w e-portfolio (2011). Stworzyliśmy otwarty kurs MAPPED skupiający się na prezentacji kompetencji zawodowych oraz testowaliśmy wdrożenie e-portfolio wśród dorosłych uczących się w projekcie DEDICO. Współpracowaliśmy także z Fundacją Wolnego i Otwartego Oprogramowania i Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Wykorzystujemy otwarte oprogramowanie Mahara, do którego opracowaliśmy także tłumaczenie na j. polski (dostępne na licencji GPL 3).

Definicje, wady i zalety

e-portoflio to nie rozbudowane CV ani katalog z plikami. To sposób pracy wspierający rozwój samodzielności i przedsiębiorczości, kompetencji cyfrowych i umiejętności pogłębionego, refleksyjnego uczenia się. W dużym skrócie, polega na uporządkowaniu i wyborze dowodów swoich umiejętności, swojej pracy i opublikowaniu ich w formie strony www (np. przy pomocy Mahary). Istotny jest tutaj  produkt końcowy – prezentacja swoich prac, swojego uczenia się, jednak to z procesem jego powstawania wiąże się najwięcej korzyści. Zamiast deklaracji posiadania umiejętności, zaprezentowane zostają faktyczne umiejętności, sposób pracy, zainteresowania, rezultaty. Będzie to wielowymiarowy, pełny obraz autora. Poprzez e-portfolio możliwa jest także ocena umiejętności i kompetencji, dzielenie się swoimi dokonaniami ze społecznością, rozwijanie się w grupie. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule e-Portfolio – dokumentacja osobistego dorobku ucznia (str. 140-152), który ukazał się w publikacji „Strategia nauczania-uczenia się infotechniki” w projekcie e-SWOI.

Refleksja

Refleksja jest niezbędnym elementem każdego e-portfolio. Namysł nad celem pracy, artefaktami i rezultatami, a nade wszystko przemyślenie informacji zwrotnej, pozwala na rozwijanie pracy i uczenie się. Dzięki narzędziom internetowym refleksja jest łatwa do zapisania, w Maharze może służyć do tego wbudowany blog. Więcej o refleksji przeczytaj w części strony dotyczącej metodyki.
O tym jak pisać refleksyjnie w e-portfolio przeczytaj w kursie Mapped

Otwarte kursy o e-portfolio

– Kurs „Mapped: rozwój zawodowy z e-portfolio” poprowadzi cię krok po kroku przez proces tworzenia e-portfolio. Krótkie ćwiczenia umożliwią refleksję nad własnym profesjonalnym wizerunkiem w Internecie i stworzenie szkicu e-portfolio
– Kurs Europortfolio do samodzielnej nauki składający się z 7 Modułów, dostępny także jako MOOC na platformie EMMA

Projekty e-portfolio w Polsce

Mahara PL

Przetłumaczyliśmy Maharę na język polski zanim na stronie mahara.org pojawiło się zintegrowane narzędzie dla tłumaczy. Polska wersja językowa oprogramowania Mahara jest dostępna na licencji GPL 3. Paczkę z tłumaczeniem można pobrać tutaj.
Możesz pobrać także przewodniki po Maharze:
– wersja 1.4 Mahara_przewodnik w j. polskim
– wersja 1.8 Mahara w j. angielskim z pełną dokumentacją
– Przewodnik Mahara w 10 Krokach przygotowany w ramach projektu Młodzi Przedsiębiorczy CEO
Słowniczek Mahary przygotowanych w ramach projektu Młodzi Przedsiębiorczy CEO

Europortfolio

EuroportfolioLogo3Rozproszone inicjatywy edukacyjne związane z e-portfolio mają teraz swoje miejsce – portal Europortfolio. To społeczność praktyków, ekspertów, przedstawicieli instytucji, pracodawców i innych osób, dla których e-portfolio to ważny element ich pracy.
Dołącz do nas i miej dostęp do kursów, materiałów, nowości, porad i projektów.
Dowiedz się, jakie doświadczenia mają inni. Opowiedz o swoim projekcie czy wdrożeniu, podziel się wątpliwościami i planami. Weź udział w webinarach i kursach.
Zapraszamy także do osobnej sekcji  Europortfolio Polska (PL Chapter).

Mapa gotowości e-portfolio i otwartych odznak

Wykorzystaj Mapę gotowości (Matrix) do oszacowania gotowości twojej instytucji to wdrożenia e-portfolio i otwartych odznak. Sprawdź, w którym kierunku może rozwijać się twoja instytucja.
Mapa dostępna w j. polskim jako plik tekstowy lub jako plakat do pobrania ze strony Europortfolio.

Otwarty kurs o e-portfolio

Kurs składa się z 7 niezależnych modułów, dzięki którym uczestnik zgromadzi wiedzę i rozwinie praktyczne umiejętności przydatne do wdrożenia e-portfolio w jego środowisku. Moduły są pomyślane jako zasoby do samodzielnego uczenia się i mogą być wybierane dowolnie w zależności od indywidualnych zainteresowań i potrzeb uczestnika. Każda lekcja zawiera wiele zróżnicowanych aktywności skupiających się na uczestniku (uczniu) i prowadzących do wypracowania konkretnych, praktycznych rezultatów.
Kurs dostępny w j. polskim w Europortfolio.

Wdrożenie e-portfolio. Przewodnik dla nauczyciela

Praktyczny przewodnik prowadzący krok po kroku przez proces wdrożenia e-portfolio w szkole.
Dostępny w j. polskim na wiki Europortfolio lub jako dokument tekstowy.

Przeczytaj także powiązane wpisy na naszym blogu:


Jeśli planujesz wdrożenie e-portfolio w swojej instytucji lub chcesz zmienić własną praktykę pod kątem wykorzystania potencjału e-portfolio to przewodnik Europortfolio jest dla ciebie. Przeprowadzimy cię przez cały cykl wdrożenia proponując adekwatne do twojego szkolnego kontekstu zasoby i przykłady. W Przewodniku na każdym etapie zwracamy uwagę na najważniejsze aspekty planowania i wdrażania, bez zbędnego teoretyzowania. Stawiamy na przykłady, ilustracje […]

Diagnozy nigdy nie są jednoznaczne. Pozwalają jednak wskazać trend czy kierunek zmian, sprawiają, że rzeczywistość staje się bardziej uporządkowana. Taki też jest cel „Mapy gotowości e-portfolio” opracowanej przez zespół Europortfolio – ułatwić refleksję nad aktualną praktyką, przemyśleć możliwe modyfikacje. Nawet, jeśli celem nie jest wdrożenie cyfrowych odznak czy e-portfolio w organizacji to analiza istniejących schematów działań, zachowań […]

Europortfolio ma przyjemność ogłosić uruchomienie MOOCa “e-Portfolio” na platformie EMMA (European Multiple MOOC Aggregator). Kurs rozpocznie się 15 czerwca i skierowany jest do wszystkich, którzy chcieliby dowiedzieć się o możliwościach wykorzystania e-portfolio w różnych kontekstach zawodowych i edukacyjnych.  Zapraszamy do wzięcia udziału w MOOCu szczególnie nauczycieli, uczniów i studentów, przedstawicieli pracodawców, władz oświatowych oraz organizacji […]

Open

Zapisy na szkolenia