Minęło już sporo czasu od zakończenia 2. edycji kursu “CNN czyli Cyfrowy Narzędziownik Nauczycielski”. Ale nadszedł koniec roku i czas podsumowań. Dlatego ta edycja też zostanie podsumowana.
Celem kursu było wsparcie osób prowadzących zajęcia na AGH w świadomym planowaniu oraz wykorzystywaniu wybranych narzędzi cyfrowych do projektowania i tworzenia treści dydaktycznych, dopasowanych do różnych typów aktywności online, zgodnie z klasyfikacją zaproponowaną przez Williama Hortona. Zdecydowałam się udostępnić efekty pracy uczestniczek i uczestników kursu, aby mogły one stanowić inspirację do samodzielnych eksperymentów i dalszego rozwijania własnych rozwiązań dydaktycznych.
Podobnie jak to było w przypadku podsumowania 1. edycji zrobię to też w trzech kategoriach.
Przyswajanie
Aktywności w tym obszarze koncentrują się na przekazywaniu treści od osoby prowadzącej do osób studiujących, najczęściej w formie wykładów lub materiałów do samodzielnej lektury, w których rola uczących się sprowadza się głównie do odbioru informacji. Wśród przygotowanych prac dominowały nagrania fragmentów wykładów lub materiałów o charakterze informacyjnym, co jest w pełni zrozumiałe i odpowiada najczęściej pojawiającym się potrzebom dydaktycznym. Warto jednak zwrócić uwagę na inne rozwiązania, które również zostały zastosowane. Zachęcam Was do obejrzenia prac następujących osób:
- Daria Wójcik – wykorzystała w jednym filmie prezentację i wygenerowany przez sztuczną inteligencję głos,
- Paula Kasprzyk – zastosowała tablicę w Canva, żeby pokazać rozwiązanie krok po kroku,
- Marta Ślęzak – zrobiła nagranie ekranu swojego kursu na UPeL, żeby omówić zasady zaliczenia,
- Monika Wasilewska-Błaszczyk – stworzyła zasób h5p, a konkretnie Timeline, żeby pokazać studentom i studentkom zadanie projektowe oraz zestaw inspirujących materiałów, które mogą pomóc im w jego wykonaniu.
Działanie
Aktywności ‘działania’ polegają na aktywnym włączaniu osób studiujących w zadania praktyczne, które pozwalają wykorzystać zdobytą wiedzę właśnie w praktyce. Podobnie jak w odniesieniu do wcześniejszej kategorii, chciałabym zwrócić uwagę na kilka szczególnie interesujących realizacji.
- Marta Ślęzak – wykonała największą pracę, ponieważ w aplikacji LearningApps stworzyła całą kolekcję ćwiczeń, co więcej – zakodowała ją; żeby się do niej dostać należy wpisać PIN folderu: 3715
- Daria Wójcik – w aplikacji Wordwall przećwiczyła wprowadzony wcześniej materiał,
- Aleksandra Wilk – stworzyła fikcyjna historię po to, żeby zaangażować inaczej
Zastosowanie
Aktywności typu ‘zastosowanie’ dają osobom studiującym przestrzeń do aktywnego łączenia nowo poznanych treści z własnymi doświadczeniami i dotychczasową wiedzą. Odbywa się to m.in. poprzez dyskusje, zadania refleksyjne czy analizę przykładów, które zachęcają do krytycznego myślenia i pogłębionego rozumienia materiału. W tej części chciałabym zwrócić uwagę tylko na jedną pracę, która najlepiej odzwierciedla sens tego rodzaju aktywności:
- Paula Kasprzyk – znany dobrze Padlet wykorzystała do planowania działań projektowych rozpisanych krok po kroku,
Skuteczna dydaktyka opiera się na świadomym łączeniu różnych typów aktywności – od przyswajania nowych treści, przez ich praktyczne wykorzystanie, aż po refleksyjne zastosowanie wiedzy w odniesieniu do wcześniejszych doświadczeń i nowych kontekstów. W codziennej praktyce akademickiej oznacza to płynne przechodzenie od wykładów wprowadzających kluczowe pojęcia, przez ćwiczenia i działania praktyczne, po projekty zespołowe oraz dyskusje sprzyjające pogłębionemu rozumieniu. Prezentowane przykłady pokazują, że nawet niewielkie zmiany w projektowaniu aktywności mogą znacząco wzbogacić proces uczenia się – dlatego zachęcam by potraktować je jako inspirację do własnych eksperymentów dydaktycznych i dalszego poszukiwania rozwiązań dopasowanych do potrzeb osób uczących się.

