Co robimy

MOOC pod lupą „Foundations of Psychology”

MOOC pod lupą „Foundations of Psychology”

Przez kilka ostatnich lat wyjątkowo wzrosła liczba kursów online, zwłaszcza tych spod szyldu MOOC. Stwierdziłam więc, że skoro MOOCi nieco już okrzepły w edukacyjnej rzeczywistości, może być to dobry moment, aby w bardziej uporządkowany sposób przyjrzeć się stosowanym w nich metodykom, formom zajęć i narzędziom. Stąd też pojawił się pomysł rozpoczęcia serii wpisów analizujących różne kursy on-line. Kursy będę dobierać wg. własnych zainteresowań i możliwości, starając się realizować je na różnych platformach. Na każdy kurs popatrzę z dwóch perspektyw. Po pierwsze pozwolę się wciągnąć w wir pracy i zanurzę się w kursie tak jak wszyscy pozostali uczestnicy, po drugie co jakiś czas zrobię stopklatkę i popatrzę na to co dzieję się w kursie z poziomu meta, tak aby zebrać materiał do wpisu na blogu. Na pierwszy ogień – Australia i kurs z zakresu psychologii na platformie Open2Study.

„Foundations of Psychology”

W trakcie kursu poznajemy podstawy współczesnej psychologii oglądając krótkie wykłady w formie filmów. Prowadzący przedstawia i starannie wyjaśnia najważniejsze koncepcje, pojęcia i wyniki badań, a treści związane z zaburzeniami pracy układu nerwowego ilustruje konkretnymi przypadkami klinicznymi. Zdobytą wiedzę sprawdzamy i utrwalamy rozwiązując quizy i testy podsumowujące. Kurs trwa miesiąc i jest podzielony na cztery tygodniowe części stanowiące całości merytoryczne.

Filmy:

Całość treści merytorycznych kursu jest przekazywana w formie krótkich filmów (trwających średnio około 5-6 minut). W filmach widzimy i słyszymy prowadzącego wykład specjalistę (w kilku zmieniających się planach). Jego opowieść jest uzupełniana wizualnie slajdami zawierającymi ilustracje lub listy omawianych elementów. Slajdy te zajmują albo połowę albo cały ekran i pojawiają się tylko wtedy, gdy są konieczne. Większość filmów ma za zadanie przekazać wiedzę. Tylko 1 film na 32 w całym kursie zawiera angażujący uczestnika prosty eksperyment myślowy (Przykład 2).

Zalety:

  • wysoka rozdzielczość, bardzo dobra jakość, staranne przygotowanie;

  • profesjonalnie nagrany głos prowadzącego;

  • możliwość wyświetlnie napisów w jezyku angielskim (filmy są umieszczone na YouTubie, a w kursie tylko zagnieżdżone);

  • prowadzący trzyma w ręku tablet, gdy coś na nim rysuje, uczestnicy kursu widzą to na ekranie.

Wady:

  • w niektórych filmach ilustracje są zbyt małe i niewyraźne, niektóre pojawiają się za późno lub są wyświetlane za krótko;

  • łatwo zauważyć, że prowdzący często spogląda ponad obiektyw kamery (prawdopodobnie na prompter).

Przykład 1

Przykład 2

Krótkie quizy

Po obejrzeniu każdego filmu, uczestnik kursu jest proszony o udzielenie odpowiedzi na jedno krótkie pytanie. Pytania albo dotyczą elementu omawianego w filmie, albo zmuszają do refleksji nad całością obejrzanego materiału. Po udzieleniu odpowiedzi otrzymujemy informację o poprawności oraz rozbudowaną informację zwrotną w postaci kilku-sekundowego filmiku, w którym dane zagadnienie jest podsumowywane, a najważniejsze elementy ponownie powtarzane.

Testy

Na koniec każdego tygodnia jest test podsumowujący składający się z 5 pytań. Trzy pierwsze testy są dość proste i bazują na pytaniach przywołujących zdobytą wiedzę. Czwarty jest bardziej wymagający, jesteśmy w nim proszeni o przeanalizowanie kilku sytuacji i zdiagnozowanie pacjenta.

Forum

Kurs zawiera forum umożliwiające kontakt pomiędzy uczestnikami, natomiast jest to raczej dodatek do kursu, zawieszony niejako w próżni. Poza bardzo prostymi próbami zainicjowania interakcji, niewiele się tam dzieje. Uczestnicy w pierwszej fazie kursu ochoczo przedstawiają się i piszą kilka zdań o sobie, ale z modułu na moduł forum zamiera. W pierwszym module pojawia się jedno zadanie, które należy opublikować na forum, niestety pomysł ten nie jest kontynuowany.

Poza elementami samego kursu na platformie jest również system badge’y (cyfrowych odznak) uzyskiwanych za działania podejmowane w różnych kursach, jest mechanizm tworzący dla każdego użytkownika jego przestrzeń (“My study centre”) a także mechanizm wydawania certyfikatów/zaświadczeń po spełnieniu określonych warunków zaliczenia.

Podsumowanie

Jest to MOOC stosunkowo prosty zarówno pod kątem nauczanych treści, jak i formy realizacji. Moim zdaniem doskonały dla osób, które zaczynają swoją przygodę z uczeniem się online. Jego dużą zaletą jest fakt, że łatwo jest zaplanować swoją pracę w kursie. Nawet jeśli jesteśmy obarczeni wieloma codziennymi obowiązakami, z pewnością znajdziemy chwilę aby się zalogować, obejrzeć kilka krótkich filmów, zrobić quiz lub test i nauczyć się czegoś nowego.

W kursie nie znajdziemy zaawansowanych aktywności realizowanych online, czy uczenia się w ramach społeczności funkcjonującej w sieci, autorzy nie proponują bardziej rozbudowanych doświadczeń edukacyjnych wyraźnie skupiają się wyłącznie na przekazaniu treści i sprawdzeniu zdobytej wiedzy.

Platforma: Open2Study

Tytuł: Foundations of Psychology

Czas trwania: 5 stycznia – 1 lutego 2015 (4 tygodnie)

Powtarzalność: kurs uruchamiany co 5 tygodni

Prowadzący: Andrew Francis (RMIT University, Malbourne, Australia)

Formy dydaktyczne: filmy, quizy, testy, forum

Grafika banneru na stronie głównej pochodzi z https://www.open2study.com/courses [dostęp 12.02.2015]

Photo by Olloweb Solution on Unsplash

Dodaj komentarz