ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Odwróć zajęcia na swoją korzyść

Jednym słowem

Studenci i studentki poza kluczową wiedzą merytoryczną dotyczącą omawianych zagadnień kształtowali takie kompetencje jak poczucie odpowiedzialności, systematyczność, umiejętność zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce, praca w grupie.

Twórca/Twórcy:

Wilk Aleksandra

Cel dydaktyczny

Wykorzystanie odwróconej klasy zwiększyło zaangażowanie w samodzielne zapoznawanie się z materiałami do zajęć

Metoda Odwrócona klasa [Flipped classroom]
Praca grupowa [Group work]
Grywalizacja, gamifikacja
Kontekst Psychologiczne aspekty reklamy, Sześć reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego, II rok II stopnia
Przebieg

Na kilka dni przed zajęciami, w kursie na platformie UPeL umieszczane były materiały, z którymi studenci mieli się zapoznać. Materiały miały formę krótkich materiałów wideo, podlinkowanych artykułów lub treści opracowanych przez prowadzącego.

W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” był to opis każdej z reguł, wraz z podanymi przykładami zastosowania jej w marketingu i reklamie. Studenci i studentki po zapoznaniu się z materiałami, mieli zastanowić się z jakimi regułami spotkali się podczas oglądania reklam i czego konkretnie dotyczyły te reklamy.

Po rozpoczęciu zajęć studenci i studentki dowiadywali się, że będą rozwiązywać test sprawdzający poziom ich wiedzy (co wprowadzało początkowo sporą konsternację), a następnie, że test ten będzie rozwiązywany w parach i przy wykorzystaniu smartfonów (jeszcze większa konsternacja). Testy przybierały formę grywalizacji i były adaptacją popularnych programów (np. Milionerzy lub Familiada) lub miały formę testów w aplikacji Kahoot! Trzy pary osób studiujących z najlepszymi wynikami testów otrzymywały plusy, które wpływały pozytywnie na ocenę zaliczeniową z ćwiczeń. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” test polegał na obejrzeniu 20 krótkich spotów reklamowych i dopasowaniu do każdego z nich jednej zastosowanej w nim reguły.

Przeprowadzenie testu zajmowało około 30 minut, a pozostały czas przeznaczany był na pracę grupową (4-5 osób), polegającą na zastosowaniu zdobytej wiedzy w praktyce. W przypadku „Sześciu reguł wywierania wpływu na ludzi Cialdiniego” było to stworzenie pomysłu na reklamę wybranego produktu przy zastosowaniu jednej z metod. Każda grupa pracowała na tym samym produkcie, ale przy wykorzystaniu innej metody. Pod koniec zajęć, grupy prezentowały stworzone koncepcje, które następnie omawiane były na forum przez wszystkich studentów i prowadzącego.

Korzyści

Metoda flipped classroom pozwoliła na lepszą organizację ćwiczeń i poświęcenie ich w pełni na aspekty praktyczne, a nie teorię. Potrzeba poruszania niektórych zagadnień teoretycznych była wynikiem prowadzenia wykładów i ćwiczeń przez różnych prowadzących.

Zastosowanie metody flipped classroom pozwoliło usprawnić przebieg zajęć i w pełni poświęcić je aspektom praktycznym omawianych zagadnień.

Taki tryb pracy oraz system zdobywania plusów i elementy grywalizacji, wpłynął na znaczą poprawę poziomu atrakcyjności zajęć w percepcji studentów (wnioski z ankiet studenckich).

Przełożyło się na znaczny wzrost ich zaangażowania w samodzielne zapoznawanie się z przygotowanymi materiałami, pracę grupową podczas zajęć oraz poziom frekwencji.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej