ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Dzień #5. O otwartości i zrównoważonym rozwoju

Wojciech Baran

29.04.2022

Artykuł opublikowany 2 lata i dzień temu.

Wszystko, co dobre, szybko się kończy… choć może wcale nie musi się kończyć, ponieważ wyprawa do Norwegii była, jak wierzymy, początkiem wielowymiarowej współpracy z NTNU. My sami, potrzebujemy teraz czasu na refleksję po wyprawie, uporządkowanie notatek i plan wdrażania innowacji, które zaświtały nam w głowach.

Oczekujcie zatem naszych artykułów, spotkań, webinarów i szkoleń, które wyrosną z tego doświadczenia. Poniżej relacja z ostatniego, piątego dnia wizyty studyjnej. Pierwsze spotkanie dotyczyło otwartych zasobów edukacyjnych, drugie zaś projektom dedykowanym m.in. idei zrównoważonego rozwoju (sustainability ).

Otwartość po norwesku

Wśród Norwegów krąży żart, że całe szczęście, że mija już epoka COVIDowego dystansu społecznego. Bo zamiast przepisowych dwóch metrów, mogą wrócić do zwyczajowych pięciu. Ta powściągliwość nie dotyczy jednak na pewno idei otwartej nauki i otwartych zasobów edukacyjnych. Naszym rozmówcą był Arnt Rorvik, odpowiedzialny za budowę cyfrowego repozytorium materiałów edukacyjnych, czyli projektu LOR (Learning Objects Repository).

Szczególnie interesujący wydaje się projekt AppsAnywhere, to testowany jeszcze pomysł na repozytorium aplikacji, które służą studentom w nauce, takich jak np. AutoCAD lub MatLab. Zaangażowanych jest wiele uczelni, a feedback ze strony studentów jest bardzo obiecujący!

Nauka i edukacja w trosce o naszą planetę

Na samym koniec w temat promowania i rozwijania idei zrównoważonego rozwoju w nauce wprowadziła nas Ragnhild Staberg. Jest ona opowiedzialna za wiele projektów związanych z kształceniem przyszłych nauczycieli STEM. Jednym z nich jest np. CriThiSE, czyli problem rozwijania myślenie krytycznego w kontekście wyzwań ekologicznych i energetycznych, jakie przed nami stoją.

Wyjątkowa jest również idea open schooling, która polega na współpracy i wspólnej realizacji projektów przez szkoły, uczniów, rodziców, nauczycieli, lokalne organizacje i władze samorządowe. W tej koncepcji, jednostka edukacyjna współpracuje ze społecznością dla rozwiązywania lokalnych problemów, np. dotyczących zrównoważonego rozwoju.

                                                                                                                                                                            

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej