ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

CUTIE. Spotkanie partnerów projektu w Linz

Ewa Zarzycka-Piskorz

30.04.2024

Artykuł opublikowany 17 dni temu.

Projekt CUTIE, który jest ‘dzieckiem’ projektu CUTE, nabiera coraz wyraźniejszych rumieńców, o czym  mogliśmy się przekonać podczas kolejnego partnerskiego spotkania, tym razem w Linz w Austrii w dniach 16-18 kwietnia. Razem z naszymi partnerami z Steyr (Austria), Kopenhagi (Dania), Galway (Irlandia), Akureyri (Islandia),  Murcia (Hiszpania), Zagrzeb (Chorwacja) zebraliśmy się po to, żeby wymienić sie informacjami o  wszystkim tym co do tej pory udało się zrealizować, ale także tym, co chcielibyśmy jeszcze zrobić. 

Omawialiśmy pomysły, plany i rozważaliśmy możliwości współpracy w realizacji działań pomiędzy partnerami. Trzy kategorie działań stanowiły punkt odniesienia naszych prezentacji: działania podnoszące kompetencje cyfrowe nauczycieli, działania umożliwiające studentom udział we współtworzeniu i planowaniu działań, które umożliwią nauczycielom podniesienie kompetencji cyfrowych i te, które podniosą kompetencje cyfrowe osób zarządzających procesami edukacyjnymi. 

W pierwszym obszarze dotyczącym nauczycieli akademickich mowa była w przeważającej mierze o aspektach pracy ze sztuczną inteligencją. Aby pomóc nauczycielom posługiwać się i wykorzystywać SI nasi partnerzy wymieniali następujące działania:  serie spotkań, w czasie których dyskutuje się na temat ograniczeń i możliwości wykorzystania SI w tworzeniu zajęć dydaktycznych, przygotowywanie zajęć uczących krytycznego podejścia do treści tworzonych przez narzędzia SI, kurs przygotowujący do używania narzędzi SI. Oprócz tematyki SI pojawiły się także pomysły dotyczące tego, jak można rozwijać kompetencje cyfrowe nauczycieli przy użyciu już używanych narzędzi cyfrowych.

Najwięcej pomysłów pojawiło się w sferze dotyczącej współdziałania studentów z nauczycielami. I znowu SI zdominowała ten obszar. Poniższa lista to niemal cała lista działań, które zostały przedstawione jako te, które już się odbywają albo odbędą się wkrótce:  lunchowe spotkania i dyskusje obu grup nad problemami związanymi z użyciem SI, katalog działań pożądanych i niepożądanych, tworzenie przez studentów podręczników dla nauczycieli o używaniu SI, prezentowanie nauczycielom projektów, tekstów czy prezentacji utworzonych przez studentów z wykorzystaniem narzędzi SI, serie studenckich warsztatów dla nauczycieli porównujących i oceniających wytwory SI, ankieta przeprowadzona wśród studentów na temat ich znajomości narzędzi SI przedstawiona później nauczycielom, aby wskazać, w którym kierunku mogą rozwijać wykorzystanie tych narzędzi w różnych formatach pracy ze studentami, tworzenie dla nauczycieli scenariuszy zajęć z wykorzystaniem narzędzi SI, tworzenie przez studentów infografik ilustrujących jak rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli wpływa na ich możliwości uczenia się.

W trakcie spotkania pracowaliśmy warsztatowo nad strukturą publikowania informacji o przeprowadzanych przez nas działaniach w taki sposób, aby było to jasne i czytelne dla wszystkich tych, którzy chcieliby z naszych działań skorzystać i wprowadzić je w swoich instytucjach. Katalog takich działań jako narzędzie został już opracowany, natomiast w tej chwili jest i będzie uzupełniany przez zrealizowane przez nas działania. W trakcie pracy grupowej zajmowaliśmy się też tym, jak i co możemy zaproponować w projekcie kadrze zarządzającej. Jesteśmy teraz na etapie zbierania informacji o podobnych działaniach w innych projektach czy inicjatywach i to będzie punktem wyjścia do naszych rozmów w czasie następnego spotkania.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej