ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

CUTIE – spotkanie projektowe w Galway

Ewa Zarzycka-Piskorz

29.05.2025

Artykuł opublikowany 4 dni temu.

W ubiegłym tygodnia, w dniach 19-21.05, uczestniczyłyśmy w kolejnym, tym razem przedostatnim spotkaniu projektowym CUTIE. Tym razem odbyło się ono na uniwersytecie w Galway w Irlandii. Uniwersytet jest już znany pracownikom AGH z wizyty studyjnej. Głównym celem spotkania było podsumowanie naszych działań projektowych, zwłaszcza tych dotyczących współdziałania osób studiujących z osobami uczącymi w celu podniesienia kompetencji cyfrowych tych drugich. Ponadto dokonaliśmy przeglądu działań dotyczących użycia AI na naszych uczelniach. 

 

Wspólne działania osób studiujących i uczących

Nasze działania zostały już opisane w dwóch artykułach o części 1 i części 2 naszych warsztatów. Na spotkaniu dostałyśmy informacje o tym co działo się u naszych partnerów. 

Nasi partnerzy z uniwersytetu w Zagrzebiu zdecydowali się przeprowadzić serię zajęć, w czasie których poddano krytycznej analizie to, co zostało stworzone przez osoby studiujące w samodzielnej domowej pracy dotyczącej pisania tekstów akademickich. Studenci i studentki mogli dokonać samodzielnego wyboru narzędzia (najczęściej jednak były to Chat GPT, Copilot i Gemini). Po zakończeniu pracy analizowali swoje wyniki i dzielili się spostrzeżeniami. 

Linda Castañeda z uniwersytetu z Murcji zaprojektowała cały szereg działań w ramach jednego cyklu. Najpierw było to stworzenie infografik, które przedstawiającą znaczenie ramy DigCompEdu dla osób uczących się oraz wpływ tych umiejętności cyfrowych na nich samych. Następnym krokiem było zaprojektowanie działania mającego na celu poprawę kompetencji cyfrowych. Wynikiem było powstanie kanału na Tik Toku, gdzie osoby studiujące przeprowadzały rozmowy z dydaktykami i dydaktyczkami. Ostatnim krokiem było stworzenie tamże kanału z tutorialami dla osób uczących. Osoby, które te tutoriale tworzyły zdecydowały, że ten rodzaj krótkiej tiktokowej formy są bardziej popularne i chcą ich tworzyć więcej. Jest pomysł na objecie tej grupy studenckiej programem wolontariackim, która bedzie formy wynagrodzenia ich wysiłków. 

Zespół z uniwersytetu w Akureyri skupił się w swoich działaniach na temacie sztucznej inteligencji. Zostało przygotowanych 6 comiesięcznych seminariów na temat wykorzystania sztucznej inteligencji. Ponadto odbywały się również w tej sprawie spotkania samorządu studenckiego dla chętnych. Dyskusje na spotkaniach dotyczyły wielu i różnych tematów, które były poszukiwaniem na pytania związane z użytkowaniem sztucznej inteligencji w edukacji. 

Annette Pedersen i Stine Klein Degerbøl z uniwersytetu w Kopenhadze opowiedziały nam o pracy 6 studentów, którzy spotykali się na facylitowanych sesjach, ale w międzyczasie pracowali niezależnie. W czasie spotkań opowiadali o tym jak chcieliby pracować i co chcieliby robić. Tematyka, którą się zajmowali dotyczyła zniesienia tabu związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Wynikiem spotkań były 3 zestawy materiałów, karty do dyskusji, zbiór opowieści o tym, jak korzystają z AI, prezentacje, plakaty, posty na Instagramie, pokaz slajdów opisujący ich własne wykorzystanie AI. Wyniki ich pracy są rozpowszechniane wśród osób uczących na kursach i na stronie internetowej.

Fiona Concannon z uniwersytetu w Galway przedstawiła nam wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 3000 osób studiujących. Inspiracją do niej była wcześniej przeprowadzona ankieta na uniwersytecie w Kopenhadze. Wśród wielu pytań pojawiło się jedno o to, co technologicznie najbardziej wspiera studentów i studentki. Najczęściej wymieniane były wykłady, filmy online i tutoriale. Pojawiły się również pytania dotyczące wykorzystania AI  w procesie uczenia się.Okazało się, że 14% ankietowanych nie korzystało do tej pory z żadnej formy AI, 45% korzysta z niej tygodniowo lub codziennie, 9,6% zdecydowało się na opłacenie wersji premium chata GPT. Najczęstszym wykorzystaniem jest wyszukiwanie informacji. Sztuczna inteligencja jest postrzegana w sposób krytyczny. NIewątpliwie osoby uczące chcą o niej rozmawiać, np. o tym jak oceniać pracę wiedząc, że mogą być wspierane przez AI lub czy możemy wykluczyć użycie AI w edukacji.  W duchu dyskusji mieściło się kolejnie działanie na uniwersytecie co miało nazwę DigiChamps. Była to seria warsztatów studencko-nauczycielskich, w czasie których po krótkiej prezentacji prowadzono dyskusje i aktywności dotyczące wykorzystania GenAI w uczeniu i nauczaniu. Wyniki tych dyskusji są uwzględnione w tworzeniu polityki uczelni dotyczącej zastosowania AI.

 

 

 

 

 

 

Wykorzystanie AI w partnerskich uniwersytetach

Uniwersytet w Kopenhadze jest 1 z 6 uniwersytetów w Danii, które posiadają przepisy dotyczące wykorzystania AI w edukacji wyższej.  uniwersytety podejmują decyzje lokalnie.  Obecnie trwają prace nad standardami egzaminacyjnymi. Trwają dyskusje na opracowywanie projektów mających na celu zapewnienie dydaktykom/dydaktyczkom i osobom studiującym dostępu do modeli wykorzystujących sztuczną inteligencję. ChatTutor jest uniwersyteckim  pilotażowym projektem w dziedzinie nauk społecznych i ścisłych. W dydaktycznej codzienności używany jest najczęściej Copilot w ramach Microsoft Windows 365. Na uniwersytecie praktykuje się dzielenie się swoimi doświadczeniami z wykorzystania AI w zakładce strony internetowej

Na uniwersytecie w Akureyri również stosuje się własne narzędzie do generowania treści z pomocą AI – Borg. Ale oprócz tego dydaktycy i dydaktyczki tworzą swoich agentów w chat GPT w wersji płatnej Team i w Copilot. Najpopularniejszym narzędziem używanym do badań naukowych jest Scite. Na uniwersytecie prowadzi się wiele działań związanych ze sztuczna inteligencją i są to badania, szkolenia, konferencje, sesje prywatne, projekty, warsztaty i seminaria. Został też stworzony dokument regulujący używanie i stosowanie sztucznej inteligencji w praktyce uniwersyteckiej. Ostatnio został zatrudniony kierownik ds. AI, który jest też prawnikiem.

Uniwersytet w Galway wypracował schemat procedury stosowanej w przypadku nieuzasadnionego użycia GenAI w różnych sytuacjach dydaktycznych. Dodatkowo, zgodnie z narodowymi regulacjami  regulacjami National Academic Integrity Network zostały wypracowane zasady dotyczące samego uniwersytetu w Galway, oddzielne dla osób uczących i osób studiujących. na uniwersytecie funkcjonuje Academic Integrity Office. W Irlandii toczy się również debata dotycząca ponownego przemyślenia typów zadań zadawanych do wykonania w domu i form egzaminów. Trinity College w Dublinie prowadzi wiele szkoleń i działań dotyczących zastosowania AI.  

Nasi partnerzy z uniwersytetu w Zagrzebiu i GTN z Linz zaskoczyli nas informacją, że wspólnie pracują nad osobistym asystentem osoby uczącej się, wbudowanym w platformę moodle. Projektowane jest to jako rodzaj czatu, w którym można zadawać pytania dotyczące kursu, wymagań, postępu zadań czy zaległych aktywności. Trwają intensywne prace nad testowaniem tej opcji i kto wie.. może za jakiś czas pojawi się jako wtyczka do moodle.

 

 

 

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej