Wprowadzenie
W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera. Tym razem przyjrzymy się ostatniej już kompetencji z obszaru Zaangażowanie zawodowe.
Obszar 1: Zaangażowanie zawodowe
Kompetencja 1.4: Cyfrowe doskonalenia zawodowe
Działania dotyczące tej kompetencji to:
- wykorzystanie internetu do znajdowania różnych form i możliwości rozwoju zawodowego
- wykorzystanie internetu do odświeżenia kompetencji związanych z własną dziedziną naukową
- wykorzystanie internetu do uczenia się w zakresie nowych metod i strategii dydaktycznych
- wykorzystanie internetu do wyszukiwania i identyfikowania zasobów cyfrowych, które wspierają rozwój zawodowy
- wykorzystywanie wymiany i dzielenia się w ramach społeczności internetowych jako źródła rozwoju zawodowego
- korzystanie z możliwości szkolenia się online, np. tutoriali wideo, MOOCs, webinary itp.
- wykorzystanie technologii i środowisk cyfrowych do oferowania możliwości rozwojowych i szkoleniowych dla kolegów i koleżanek
Nowicjusz: Pan Nowak uczestniczy tylko w obowiązkowych szkoleniach z technologii. Ma ograniczoną wiedzę o dostępnych zasobach rozwoju zawodowego online. Jego studenci i studentki nie są świadomi możliwości samorozwoju cyfrowego.
Odkrywca: Pani Kowalska zapisała się na kurs online dotyczący podstaw technologii edukacyjnych. Okazjonalnie przegląda materiały szkoleniowe w internecie. Osoby studiujące otrzymują informacje o podstawowych zasobach edukacyjnych online.
Integrator: Pan Wiśniewski regularnie uczestniczy w webinarach i kursach online dotyczących innowacji edukacyjnych. Dołączył do grupy nauczycieli wymieniających się doświadczeniami. Jego studenci i studentki korzystają z różnorodnych platform samokształcenia.
Ekspert: Pani Dąbrowska aktywnie poszukuje specjalistycznych szkoleń online dopasowanych do konkretnych potrzeb. Tworzy własne ścieżki rozwoju zawodowego z wykorzystaniem zasobów cyfrowych. Osoby uczestniczące w jej zajęciach tworzą osobiste plany rozwoju kompetencji cyfrowych.
Lider: Pan Kamiński prowadzi warsztaty online dla nauczycieli z całego regionu. Mentoruje innych pedagogów w zakresie rozwoju cyfrowego. Jego studenci i studentki stają się ambasadorami edukacji cyfrowej, dzieląc się wiedzą z rówieśnikami i rówieśniczkami.
Pionier: Pani Zielińska stworzyła platformę samokształcenia dla osób uczących, która jest wykorzystywana w całym kraju. Opracowała innowacyjne podejście do certyfikacji kompetencji cyfrowych. Osoby studiujące tworzą i prowadzą własne kursy online dla społeczności szkolnej.