ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Cyfrowa podróż – historia z rozwoju kompetencji cyfrowych 2.2

Ewa Zarzycka-Piskorz

01.10.2025

Artykuł opublikowany 22 dni temu.

Wprowadzenie

W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera. Tym razem przyjrzymy się ostatniej już kompetencji z obszaru Zasoby cyfrowe.

Obszar 2: Zasoby cyfrowe

Kompetencja 2.2: Tworzenie i modyfikowanie zasobów cyfrowych

Działania dotyczące tej kompetencji to:

  • modyfikacja i edytowanie zasobów cyfrowych, jeśli dozwolone
  • łączenie i miksowanie zasobów cyfrowych lub ich części, jeśli dozwolone
  • tworzenie nowych cyfrowych zasobów edukacyjnych
  • tworzenie cyfrowych zasobów edukacyjnych we współpracy z innymi
  • podczas tworzenia i adaptowania cyfrowych zasobów branie pod uwagę celów kształcenia, kontekstu, metod kształcenia i potrzeb osób uczących się
  • rozumienie różnych licencji oraz konsekwencji ich stosowania podczas ponownego wykorzystania zasobów

 

 

 

Nowicjusz: Pan Nowak tworzy podstawowe dokumenty tekstowe i prezentacje, rzadko je modyfikując. Kopiuje materiały bez większych zmian. Osoby studiujące głównie korzystają z gotowych zasobów.

 

Odkrywca: Pani Kowalska zaczęła modyfikować istniejące prezentacje i tworzyć proste quizy online. Dostosowuje niektóre elementy do potrzeb klasy. Jej studenci i studentki uczą się podstaw edycji dokumentów cyfrowych.

 

Integrator: Pan Wiśniewski regularnie tworzy własne interaktywne materiały łącząc różne formaty mediów. Modyfikuje zasoby pod kątem konkretnych celów edukacyjnych. Jego studenci i studentki współtworzą proste materiały dydaktyczne.

 

Ekspert: Pani Dąbrowska projektuje złożone, interaktywne zasoby edukacyjne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi. Tworzy spersonalizowane ścieżki uczenia się. Osoby studiujące tworzą zaawansowane projekty multimedialne jako część procesu uczenia się.

 

Lider: Pan Kamiński prowadzi szkolenia z tworzenia zasobów cyfrowych dla innych nauczycieli. Opracował standardy jakości dla materiałów tworzonych w szkole. Jego studenci i studentki tworzą materiały edukacyjne dla młodszych kolegów.

 

Pionier: Pani Zielińska opracowała innowacyjne podejście do współtworzenia adaptacyjnych zasobów edukacyjnych. Jej materiały są wykorzystywane w wielu szkołach. Osoby studiujące tworzą zaawansowane, interaktywne pomoce dydaktyczne, które publikują w otwartych zasobach.

 

Jeśli chcesz sprawdzić poziom swoich edukacyjnych kompetencji cyfrowych, wykonaj ten TEST SAMOOCENIAJĄCY. Na końcu możesz sobie zachować swoje wyniki ściągając je w formie pliku pdf.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej