Wprowadzenie
W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera. Tym razem przyjrzymy się ostatniej już kompetencji z obszaru Zasoby cyfrowe.
Obszar 2: Zasoby cyfrowe
Kompetencja 2.2: Tworzenie i modyfikowanie zasobów cyfrowych
Działania dotyczące tej kompetencji to:
- modyfikacja i edytowanie zasobów cyfrowych, jeśli dozwolone
- łączenie i miksowanie zasobów cyfrowych lub ich części, jeśli dozwolone
- tworzenie nowych cyfrowych zasobów edukacyjnych
- tworzenie cyfrowych zasobów edukacyjnych we współpracy z innymi
- podczas tworzenia i adaptowania cyfrowych zasobów branie pod uwagę celów kształcenia, kontekstu, metod kształcenia i potrzeb osób uczących się
- rozumienie różnych licencji oraz konsekwencji ich stosowania podczas ponownego wykorzystania zasobów
Nowicjusz: Pan Nowak tworzy podstawowe dokumenty tekstowe i prezentacje, rzadko je modyfikując. Kopiuje materiały bez większych zmian. Osoby studiujące głównie korzystają z gotowych zasobów.
Odkrywca: Pani Kowalska zaczęła modyfikować istniejące prezentacje i tworzyć proste quizy online. Dostosowuje niektóre elementy do potrzeb klasy. Jej studenci i studentki uczą się podstaw edycji dokumentów cyfrowych.
Integrator: Pan Wiśniewski regularnie tworzy własne interaktywne materiały łącząc różne formaty mediów. Modyfikuje zasoby pod kątem konkretnych celów edukacyjnych. Jego studenci i studentki współtworzą proste materiały dydaktyczne.
Ekspert: Pani Dąbrowska projektuje złożone, interaktywne zasoby edukacyjne z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi. Tworzy spersonalizowane ścieżki uczenia się. Osoby studiujące tworzą zaawansowane projekty multimedialne jako część procesu uczenia się.
Lider: Pan Kamiński prowadzi szkolenia z tworzenia zasobów cyfrowych dla innych nauczycieli. Opracował standardy jakości dla materiałów tworzonych w szkole. Jego studenci i studentki tworzą materiały edukacyjne dla młodszych kolegów.
Pionier: Pani Zielińska opracowała innowacyjne podejście do współtworzenia adaptacyjnych zasobów edukacyjnych. Jej materiały są wykorzystywane w wielu szkołach. Osoby studiujące tworzą zaawansowane, interaktywne pomoce dydaktyczne, które publikują w otwartych zasobach.
Jeśli chcesz sprawdzić poziom swoich edukacyjnych kompetencji cyfrowych, wykonaj ten TEST SAMOOCENIAJĄCY. Na końcu możesz sobie zachować swoje wyniki ściągając je w formie pliku pdf.