Opracowanie: Karolina Grodecka
W dwóch słowach
E-tywność to krótka aktywność realizowana online w dynamiczny, interaktywny sposób, głównie asynchronicznie. Może być realizowana indywidualnie lub grupowo. Polega na wykonaniu konkretnego zadania przez osoby uczestniczące, w oparciu o materiał wyjściowy. Zakłada interakcje z innymi osobami i wsparcie osoby prowadzącej, która moderuje i facylituje pracę osób na kursie.
W uproszczeniu e-tywność składa się z 4 elementów:
- Iskra – element uruchamiający wykonanie kolejnych części zadania.
- Aktywność online – pierwsza część zadania, którą osoba studiująca wykonuje samodzielnie.
- Interakcja – podczas drugiej części zadania, osoby studiujące wymieniają się efektami swojej samodzielnej pracy.
- Podsumowanie – ostatni krok to zebranie wyników interakcji i podsumowanie ich przez osobę prowadzącą.
E-tywność opiera się na modelu konstruktywistycznym, który zakłada, że nauka jest procesem aktywnym i społecznym. Celem e-tywności jest konstruowanie wiedzy poprzez interakcje z innymi osobami uczącymi się – na poziomie pracy indywidualnej np. dyskusji oraz współpracy np. praca w grupie nad projektem. Dobrze skonstruowane e-tywności pomagają zbudować poczucie uczestniczenia i zaangażowania w proces nauki.
Metoda jest prosta, ale wymagająca od uczącego się i prowadzącego wielu kompetencji, niekoniecznie związanych z obsługą narzędzi. E-tywności rozwijają kompetencje przekrojowe: podczas refleksji osoby studiujące pracują nad krytycznym myśleniem, logicznym rozumowaniem i samodzielnością; podczas interakcji rozwijają umiejętności pracy w grupie i przyglądają się uczeniu się innych osób, mogą konfrontować swoje zdanie z innymi i wzajemnie inspirować.
Do jakich form zajęć pasuje?
Dobrze zaprojektowane e-tywności będą stanowiły rodzaj rusztowania dla osób uczestniczących w kursach online. Pozwolą przejść od etapu stawiania pierwszych kroków w danym obszarze, aż po społeczność uczącą się, której członkowie mogą efektywnie współpracować i realizować bardziej złożone cele.
E-tywności nadają się zarówno do programów realizowanych całkowicie on-line, jak i do zajęć mieszanych.
Aby mieć pewność, że e-tywność jest dobrze zaprojektowana i posiada wszystkie niezbędne komponenty, możesz posłużyć się szablonem projektowym.
Przykład
Poniższy przykład to instrukcja dla osób studiujących, która zostanie opublikowana na kursie na platformie online jako zadanie wraz z linkami do forum dla poszczególnych grup.
Drodzy i drogie,
w tym tygodniu będziemy pracować nad tematem wpływu produkcji żelaza i stali na środowisko naturalne. Celem jest przeanalizowanie i zbadanie procesów technologicznych pod kątem zanieczyszczeń. Efektem Waszych działań będzie raport z wynikami badań i rekomendacjami. W tym zadaniu będziecie pracować w grupach.
Podział na grupy:
- Grupa 1: Ala, Tomek, Ada, Grzegorz, Adrian, Paulina
- Grupa 2: Tadeusz, Igor, Kuba, Joanna, Karolina
- Grupa 3: Stanisław, Ida, Igo, Kamila, Przemek
- Grupa 4: Krzysztof, Małgosia, Agata, Jacek, Łukasz
Zadanie składa się z kilku etapów. Celem pierwszego z nich jest doprecyzowanie zakresu badań i zaplanowanie sposobu ich realizacji.
Etap 1. Spotkanie online
Waszym zadaniem jest zorganizowanie spotkania online na platformie MS Teams. Ustalcie dogodny dla was termin i godzinę spotkania, tak abyście wszyscy byli obecni na żywo. Poinformujcie mnie o spotkaniu na forum waszej grupy.
Waszym zadaniem będzie wspólny wybór jednego z dwóch tematów do badań:
- wpływ produkcji żelaza na zanieczyszczenia środowiska lub
- wpływ produkcji stali na zanieczyszczenia środowiska dający się wyróżnić wydział huty,
a także rozpisanie kolejnych etapów waszej pracy.
Wybierzcie w grupie jedną osobę, która sporządzi notatkę ze spotkania i opublikuje ją na forum grupy.
Dowiedz się więcej
Strona autorki koncepcji e-tywności prof. Gilly Salmon.
Artykuł o 5-stopniowym modelu projektowania i prowadzenia kursów online:
Oklińska A., E-moderowanie kluczem do sukcesu – 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon.