ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

e-tywność

Opracowanie: Karolina Grodecka

W dwóch słowach

E-tywność to krótka aktywność realizowana online w dynamiczny, interaktywny sposób, głównie asynchronicznie. Może być realizowana indywidualnie lub grupowo. Polega na wykonaniu konkretnego zadania przez osoby uczestniczące, w oparciu o materiał wyjściowy. Zakłada interakcje z innymi osobami i wsparcie osoby prowadzącej, która moderuje i facylituje pracę osób na kursie.

W uproszczeniu e-tywność składa się z 4 elementów:

  1. Iskra – element uruchamiający wykonanie kolejnych części zadania. Może to być artykuł czy krótki film, na podstawie którego oparte będą kolejne części zadania. Może to również być sama instrukcja objaśniająca kolejne kroki.
  2. Aktywność online – pierwsza część zadania, którą student wykonuje samodzielnie. Może się nad czymś zastanowić, odpowiedzieć na pytania, sporządzić notatki, wykonać quiz.
  3. Interakcja – podczas drugiej części zadania, osoby studiujące wymieniają się efektami swojej samodzielnej pracy.  Interakcja może mieć formę skomentowania postów innych osób na forum i odniesienia się do ich odpowiedzi, czy w przypadku e-tywności grupowej – wypracowania w grupach, np. wspólnej notatki w dokumencie współdzielonym w chmurze, stworzenia plakatu, prezentacji, uszeregowanie procesu, itp.
  4. Podsumowanie – ostatni krok to zebranie wyników interakcji i podsumowanie ich przez osobę prowadzącą. Może to być krótki komentarz na forum, może to być omówienie prac podczas spotkania synchronicznego.

Do jakich form zajęć pasuje?

E-tywności nadają się zarówno do programów realizowanych całkowicie on-line, jak i do zajęć mieszanych.

Aby mieć pewność, że e-tywność jest dobrze zaprojektowana  i posiada wszystkie niezbędne komponenty, możesz posłużyć się szablonem projektowym.

Przykład

Poniższy przykład to instrukcja / polecenie dla osób studiujących, która zostanie opublikowana na kursie na UPeL jako zadanie wraz z linkami do forum dla poszczególnych grup.

****

Drodzy i drogie,

w tym tygodniu będziemy pracować na tematem wpływu produkcji żelaza i stali na środowisko naturalne. Celem jest przeanalizowanie i zbadanie procesów technologicznych pod kątem zanieczyszczeń. Efektem jest raport z wynikami badań i rekomendacjami. W tym zadaniu będziecie pracować w grupach.

Podział na grupy:

  • Grupa 1: Ala, Tomek, Ada, Grzegorz, Adrian, Paulina
  • Grupa 2: Tadeusz, Igor, Kuba, Joanna, Karolina
  • Grupa 3: Stanisław, Ida, Igo, Kamila, Przemek
  • Grupa 4: Krzysztof, Małgosia, Agata, Jacek, Łukasz

Zadanie składa się z kilku etapów. Celem pierwszego z nich jest doprecyzowanie zakresu badań i zaplanowanie sposobu ich realizacji.

Waszym zadaniem jest spotkanie się na MsTeams i wybór jednego z dwóch tematów do badań:

  • środek przyjmujący zanieczyszczenia
  • dający się wyróżnić wydział huty

a także rozpisanie kolejnych etapów waszej pracy.

Ustalcie dogodny dla was termin spotkania, tak abyście byli wszyscy obecni na żywo. O terminie i godzinie spotkania poinformujcie mnie na forum waszej grupy.

Wybierzcie w grupie jedną osobę, która sporządzi notatkę ze spotkania i opublikuje ją na forum grupy.

 

Dowiedz się więcej

Strona autorki koncepcji e-tywności prof. Gilly Salmon – https://www.gillysalmon.com/e-tivities.html

artykuł o 5-stopniowym modelu projektowania i prowadzenia kursów online:

Oklińska A., E-moderowanie kluczem do sukcesu – 5-etapowy model kształcenia Gilly Salmon, https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/656

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej