Właśnie zakończyła się 1. edycja kursu “CNN czyli Cyfrowy Narzędziownik Nauczycielski”, do którego powstania zainspirował mnie projekt CUTIE, w którym nasze Centrum bierze udział. Dzięki poznanej w nim ramie kompetencji cyfrowych DigCompEdu mogłam się przyjrzeć swoim. Zaczęłam też myśleć jak pomóc w podnoszeniu kompetencji innych.
Kurs miał na celu przygotowanie dydaktyków i dydaktyczek AGH do planowania i użycia wybranych narzędzi cyfrowych w projektowaniu i tworzeniu treści w zależności od wybranych rodzajów aktywności online z wykorzystaniem klasyfikacji aktywności Williama Hortona. Zdecydowałam się udostępnić prace osób uczestniczących w kursie, by zainspirować do własnych poszukiwań i prób. Przedstawię to w 3 kategoriach, o których pisze William Horton w swojej książce “E-learning by Design”.
Przyswajanie
Aktywności przyswajania skupiają się na przekazywaniu wiedzy od osoby uczącej do osób studiujących poprzez wykłady czy materiały do czytania, gdzie osoba studiująca jest przede wszystkim odbiorcą informacji. Większość prac to były nagrania fragmentów wykładu czy materiału wiedzowego. I to jest jak najbardziej naturalne, ponieważ wynika to z najczęstszej potrzeby. Chciałabym jednak zwrócić uwagę na inne możliwości, które zostały wykorzystane. Zachęcam Was do obejrzenia prac następujących osób:
- Joanna Klich-Kafel wykorzystała film do pokazania rozwiązania trudnego zadania, co pozwoli osobom studiującym na prześledzenie całego procesu myślowego; dzięki filmowi mogą się zatrzymać i chwilę pomyśleć, co może być szczególnie ważne dla niektórych,
- Katarzyna Szramowiat-Sala w nagraniu zrobiła podsumowanie tematyki zajęć i postawiła pytanie na końcu, może być użyte jako początek dyskusji na forum,
- Anna Kusior stworzyła wirtualna tablicę w Canvie, która jest platformą do zebrania informacji od osób studiujących (karteczki na odpowiedzi!), ale także repozytorium uzupełniających materiałów.
Działanie
Aktywności działania angażują osoby studiujące w praktyczne działania, takie jak ćwiczenia laboratoryjne czy projekty, umożliwiając bezpośrednie zastosowanie zdobytej wiedzy. Podobnie jak w przypadku poprzedniej kategorii chciałabym zwrócić Waszą uwagę na interesujące prace:
- Katarzyna Szramowiat-Sala – Learning Apps: ‘wisielec’ do powtórki słownictwa związanego z wykładem
- Piotr Chyła – Learning Apps: układanka z filmem po zakończeniu
- Sylwia Zelek-Pogudz – Learning Apps: memory game z dopasowaniem kolorów płomieni
- Joanna Klich-Kafel – Learning Apps: rozsypanka wartości i nazwy
- Anna Przewięźlikowska – Wordwall: fiszki inaczej
Zastosowanie
Aktywności zastosowania pozwalają osobom studiującym budować powiązania między nową wiedzą a wcześniejszymi doświadczeniami poprzez dyskusje czy refleksję, co pogłębia zrozumienie materiału. Chciałabym zwrócić uwagę na te prace:
- Katarzyna Szramowiat-Sala – Coggle: mapa myśli do przygotowania wykładu i przedstawienia procesu
- Joanna Klich-Kafel – Coggle: przedstawienie prawa Hessa
- Anna Kusior – Canva: przygotowanie planu prac/badań osób studiujących
- Piotr Chyła – Learning Apps: timeline jako przedstawienie procesu
Efektywny proces dydaktyczny wymaga zrównoważenia wszystkich trzech typów – od przyswajania wiedzy, przez użycie jej w praktycznym działaniu, aż po zastosowanie z dotychczasowym doświadczeniem w nowym kontekście. W praktyce akademickiej oznacza to płynne przechodzenie od wykładów wprowadzających teorię, przez ćwiczenia laboratoryjne, po projekty zespołowe i dyskusje. Ta ściągawka z Hortona przybliża rodzaje aktywności, które pomagają w tym procesie.