ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Cyfrowa podróż – historia z rozwoju kompetencji cyfrowych 3.1

Ewa Zarzycka-Piskorz

01.12.2025

Artykuł opublikowany dzień temu.

Wprowadzenie

W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera. Tym razem przyjrzymy się ostatniej już kompetencji z obszaru Zasoby cyfrowe.

Obszar 3: Nauczanie i uczenie się

Kompetencja 3.1: Kształcenie

Działania dotyczące kompetencji to: 

  • wykorzystanie technologii w sali, aby wspierać zajęcia, np. tablic interaktywnych, urządzeń mobilnych
  • tworzenie struktury lekcji/zajęć w taki sposób, aby uwzględniała różne formy aktywności cyfrowych (klasyczne, prowadzone przez uczących i te, w których uczący się przejmują inicjatywę), które wspierają cele kształcenia
  • tworzenie zajęć, aktywności, ćwiczeń i interakcji w środowisku cyfrowym
  • zarządzanie zasobami, współpracą i interakcjami w środowisku cyfrowym
  • rozważenie, w jaki sposób działania cyfrowe osób uczących, zarówno te w sali, jak i w środowisku cyfrowym, najlepiej wspierają cele kształcenia
  • dyskusja nad efektywnością i adekwatnością przyjętych strategii dydaktyki cyfrowej oraz dostosowywanie metod i strategii
  • eksperymentowanie oraz rozwijanie nowych form i metod dydaktycznych (np. odwrócona klasa)

 

 

Nowicjusz: Pan Nowak korzysta z projektora tylko okazjonalnie, aby wyświetlić prezentację. Technologia stanowi dodatek, a nie integralną część lekcji. Jego studenci i studentki są głównie biernymi odbiorcami treści cyfrowych.

 

Odkrywca: Pani Kowalska regularnie wykorzystuje prezentacje multimedialne i okazjonalnie proste filmy edukacyjne. Eksperymentuje z tablicą interaktywną. Osoby studiujące zaczynają interaktywnie korzystać z podstawowych narzędzi.

 

Integrator: Pan Wiśniewski efektywnie włącza różnorodne narzędzia cyfrowe w proces dydaktyczny. Systematycznie stosuje quizy online i platformy edukacyjne. Jego studenci i studentki  aktywnie uczestniczą w cyfrowych aktywnościach edukacyjnych.

 

Ekspert: Pani Dąbrowska płynnie integruje zróżnicowane technologie w spójny proces dydaktyczny. Wykorzystuje analitykę uczenia się do monitorowania postępów. Osoby studiujące korzystają z zaawansowanych narzędzi do pogłębionej eksploracji tematów.

 

Lider: Pan Kamiński opracowuje i wdraża innowacyjne strategie nauczania cyfrowego w całej szkole. Mentoruje innych nauczycieli. Osoby studiujące stają się współtwórcami procesu nauczania, proponując nowe cyfrowe podejścia.

 

Pionier: Pani Zielińska stworzyła nowatorskie metodologie nauczania wykorzystujące najnowsze technologie. Jej podejście jest badane i wdrażane w wielu ośrodkach. Jej studenci i studentki  samodzielnie projektują spersonalizowane ścieżki uczenia się.

 

Jeśli chcesz sprawdzić poziom swoich edukacyjnych kompetencji cyfrowych, wykonaj ten TEST SAMOOCENIAJĄCY. Na końcu możesz sobie zachować swoje wyniki ściągając je w formie pliku pdf. Jeśli chcesz wrócić to pozostałych obszarów i kompetencji to możesz je znaleźć TUTAJ.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej