Wprowadzenie
W Akademii Kompetencji im. Niedalekiej Przyszłości pracuje zróżnicowane grono dydaktyczne – od osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z technologiami cyfrowymi, po prawdziwych innowatorów. Osoby uczące się również prezentują różne poziomy umiejętności cyfrowych. Ta historia śledzi rozwój obu tych grup w zakresie kompetencji DigCompEdu na przestrzeni roku akademickiego, pokazując ich drogę przez sześć poziomów zaawansowania: od Nowicjusza do Pioniera. Tym razem przyjrzymy się ostatniej już kompetencji z obszaru Zasoby cyfrowe.
Obszar 2: Zasoby cyfrowe
Kompetencja 2.3: Zarządzanie, ochrona i udostępnianie zasobów cyfrowych
Działania dotyczące tej kompetencji to:
- dzielenie się zasobami z wykorzystaniem linków lub załączników, np. w e-mailach
- dzielenie się zasobami na platformach cyfrowych lub stronach (blogach, serwisach) zarówno prywatnych jak i organizacji
- dzielenie się własnymi repozytoriami zasobów, zarządzanie prawami dostępu i edycji
- przestrzeganie prawa autorskiego do używania, ponownego wykorzystywania i modyfikowania zasobów cyfrowych
- stosowanie właściwego opisu źródeł w przypadku dzielenia się lub publikowania zasobów objętych prawem autorskim
- stosowanie otwartych licencji do samodzielnie tworzonych zasobów
- podejmowanie działań zmierzających do ochrony danych osobowych, w tym danych wrażliwych (np. oceny, wyniki egzaminów)
- jeśli wynika to z przepisów, dzielenie się danymi administracyjnymi oraz danymi osób uczących się z innymi nauczycielami/elkami, uczniami, uczennicami i rodzicami
Nowicjusz: Pan Nowak przechowuje pliki głównie na komputerze szkolnym lub pendrive’ach. Ma ograniczoną wiedzę o prawach autorskich. Jego studenci i studentki nie są edukowani w zakresie legalnego wykorzystania materiałów.
Odkrywca: Pani Kowalska zaczęła korzystać z chmury do przechowywania materiałów. Zwraca uwagę na podstawowe aspekty praw autorskich. Osoby studiujące poznają podstawowe zasady odpowiedzialnego korzystania z zasobów.
Integrator: Pan Wiśniewski stosuje uporządkowany system zarządzania zasobami cyfrowymi. Regularnie stosuje licencje Creative Commons. Jego studenci i studentki uczą się prawidłowo cytować źródła i rozumieć różne rodzaje licencji.
Ekspert: Pani Dąbrowska wdrożyła zaawansowany system organizacji i udostępniania zasobów z różnymi poziomami dostępu. Dba o prywatność danych uczniów. Jej studenci i studentki potrafią zabezpieczać swoje dane i świadomie zarządzać cyfrową tożsamością.
Lider: Pan Kamiński opracował szkolną strategię zarządzania zasobami cyfrowymi. Prowadzi warsztaty z etyki i bezpieczeństwa cyfrowego. Osoby studiujące stają się ambasadorami odpowiedzialnego korzystania z technologii.
Pionier: Pani Zielińska stworzyła innowacyjną platformę do zarządzania i udostępniania zasobów edukacyjnych, która chroni prawa twórców i użytkowników. Jej podejście jest wdrażane w wielu placówkach. Osoby studiujące tworzą kampanie promujące etyczne wykorzystanie technologii.
Jeśli chcesz sprawdzić poziom swoich edukacyjnych kompetencji cyfrowych, wykonaj ten TEST SAMOOCENIAJĄCY. Na końcu możesz sobie zachować swoje wyniki ściągając je w formie pliku pdf.