Lepiej późno, niż wcale. Założyłam sobie jakiś czas temu, że po każdym szkoleniu H5P będę upowszechniała wybrane zasoby H5P wytworzone podczas jego trwania. Miało to pokazać jak fajne rzeczy można tworzyć i potencjalnie być inspiracją dla innych. Niestety, dopadła mnie rzeczywistość. Ostatnie szkolenie kończyłam będąc na zagranicznym wyjeździe projektowym. Po powrocie bieżączka skutecznie zepchnęła moje postanowienie w strefę niepamięci. No, ale wracam do dobrych praktyk 😊.
Tak jak w poprzedniej edycji, tak i w tej zajmowaliśmy się budowaniem interaktywnych książek i scenariuszy rozgałęzionych. Aby były to materiały angażujące i motywujące osoby studjujące do solidnej pracy, warto zastosować parę tricków
Zaintryguj
Intrygować można na wiele sposobów. Interaktywna książka przygotowana przez dr inż. Krzysztofa Kluzę [WEAiIB] łączy naukę logowania się do systemu uniksowego za pomocą SSH z popkulturowym akcentem – sceną z filmu Jurassic Park. Przechodząc przez kolejne karty książki osoby studiujące mogą w przystępny sposób sprawdzić swoją wiedzę na temat podstaw logowania się do systemu w terminalu przy użyciu ssh. Na początku roku akademickiego zawsze znajdzie się kilka osób, które mają z tym trudność, a ciągła dostępność tego materiału pozwoli prowadzącemu uniknąć wielokrotnych tłumaczeń , a tym samym zaoszczędzić czas.
Dr Joanna Olko [WMS] zaprasza z kolei na spacer po królewieckich mostach. Spacer ten stanowi podstawę do zobrazowania i wytłumaczenia zagadnienia grafów eulerowskich.
Opowiadaj historie i powołuj do życia bohaterów
Bardzo pomocne w nauce może być odwołanie się do doświadczeń jakiejś persony. Dr Joanna Olko [WMS] w swoim scenariuszu rozgałęzionym będącym próbą poszukiwania drogi Eulera odwołuje się do codziennych doświadczeń znanego z bajki listonosza Pata.
Przecież wszyscy chcemy pomóc sympatycznemu listonoszowi!
Wprowadzenie realnej sytuacji jako bazy scenariusza (z twistem detektywistycznym!) jak zrobiła to dr inż. Iwona Grelowska [WIMiC] też przyczynia się do wzrostu zaangażowania. We mnie została wzbudzona dodatkowa motywacja tym, że miałam MISJĘ do spełnienia – wykryć ‘zło’ i pomóc mieszkańcom.
Jeśli już padło słowo misja, to zapraszam do rzucenia okiem na to jaką misję mają do spełnienia Olga i Leon będący na tropie procesu. Jest to aktywność przygotowana przez dr inż. Ewelinę Brodawkę-Rożdżyńską [WEiP], która w przystępny, piękny graficznie, i nieco humorystyczny sposób wprowadza użytkownika w podstawy pracy z symulatorem procesu (CHEMCAD).
Mam nadzieję, zaprezentowane materiały będą inspiracją do tworzenia własnych, równie interesujących i angażujących.