Co robimy

Jak organizować i prowadzić zajęcia online?

Jak organizować i prowadzić zajęcia online?

W związku z decyzją o odwołaniu zajęć na Uczelni w dniach 11.03 – 25.03 (z perspektywą ew. przedłużenia), kluczowa staje się komunikacja zdalna. Na szczęście, nie brakuje możliwości pozostania w kontakcie ze studentami, innymi prowadzącymi, organizacji pracy, a nawet realizowania dalej działań edukacyjnych w formie online.

Poniżej zebraliśmy rozwiązania dostępne w AGH, które mogą pomóc z alternatywną organizacją pracy i nauki w sposób zdalny.

Załóż kurs na UPeL w formie centrum komunikacji ze studentami

Kurs na Uczelnianej Platformie e-Learningowej AGH może posłużyć jako hub komunikacyjny ze studentami. To najszybszy sposób, aby powiadomić studentów o zmianie organizacji nauki, ale także przesłać potrzebne materiały do zajęć.

Dlaczego warto założyć kurs na UPeL?

Każdy student i pracownik AGH posiada konto UPeL. Nawet jeśli do tej pory nie korzystałeś/łaś z platformy, wystarczy aktywować to konto i wygenerować hasło do logowania (instrukcja).

Każdy wydział posiada dedykowany obszar platformy, na którym są też twoi studenci. W kilku krokach możesz założyć kurs, zapisać studentów, a następnie udostępnić materiały dydaktyczne, publikować wszystkie komunikaty dla studentów na forum oraz prowadzić webinary (wykłady online).

Instrukcje:
Zakładanie kursu
Zapisywanie studentów
Dodawanie do kursu drugiego prowadzącego
Dodawanie materiałów
Zakładanie forum

Pozostałe instrukcje po UPeL 


Udostępnij materiały dydaktyczne online

Możesz wysłać studentom materiały do zajęć mailem lub umieścić je w swoim kursie na Uczelnianej Platformie e-Learningowej.

Materiały mogą mieć formę twoich autorskich prezentacji z dodatkowymi komentarzami, ale także linków do materiałów uzupełniających/rozszerzających – artykułów naukowych, filmów czy stron internetowych. Jeśli podczas zajęć udostępniasz studentom kserokopie lub skany podręczników czy artykułów, tego typu materiały także możesz przekazać drogą elektroniczną.

Udostępnianie studentom materiałów do zajęć jest gwarantowane przez tzw. dozwolony użytek edukacyjny czyli zapis w ustawie o prawie autorskim.

Pamiętaj jednak o spełnieniu kilku podstawowych warunków:

  • materiały muszą być zgodne z celem dydaktycznym zajęć. Nie wysyłaj studentom wszystkich materiałów, które są związane z tematem, lecz tylko te, które w sposób kluczowy pomogą im zrozumieć zagadnienia;
  • zadbaj, o to, aby materiały były udostępnione tylko tym studentom, z którymi masz zajęcia. Skorzystaj z UPeL, maila lub strony internetowej chronionej hasłem. Nie publikuj materiałów w sposób ogólnodostępny.


Skorzystaj z otwartych zasobów edukacyjnych

Jeśli uczysz chemii, matematyki lub fizyki w materiałach do zajęć możesz polecać studentom otwarte e-podręczniki AGH. Na stronie znajdziesz 15 darmowych, recenzowanych e-podręczników do tych zagadnień. Studenci 1. i 2. stopnia uznali je w ankiecie za pomocne i wartościowe źródła, a doceniają je właśnie dlatego, że są opracowane przez pracowników AGH 🙂

Obok e-podręczników AGH polecamy także stronę z otwartymi zasobami Open AGH, gdzie znajdują się materiały do wspierania zajęć w podziale na dyscypliny wiedzy.


Zaplanuj prowadzenie zajęć online w czasie asynchronicznym

Zajęcia online w czasie asynchronicznym to także e-learning! Na UPeL możesz prowadzić ćwiczenia, zajęcia projektowe, a nawet laboratoria. Studenci mogą wysyłać sprawozdania i rozwiązania zadań za pomocną aktywności Zadanie, które następnie będziesz sprawdzać, komentować i oceniać. Mogą wspólnie tworzyć artykuły/opracowania tematów na wiki lub w bazie danych czy dyskutować w grupach na forum.

Kilka przykładów realizacji takich zajęć prowadzonych w AGH możesz znaleźć w Bazie Inspiracji.

Jeśli prowadzisz głównie laboratoria pomocne może być dla ciebie nagranie webinaru Jak Moodle może ułatwić pracę dydaktykowi – wspracie laboratoriów.


Zaplanuj prowadzenie wykładów online (webinarów)

Jeśli planujesz prowadzić zajęć online w czasie rzeczywistym możesz skorzystać z wirtualnej sali.
Uruchomisz ją w swoim kursie założonym na UPeL. Służy do tego aktywność Virtual Class. Do dyspozycji Uczelni Centrum e-Learningu zapewnia 50 wirtualnych sal (dla 100 osób każda). Studenci wchodzą do pokoju webinarowego po zalogowaniu się na kurs.

Staraj się wyznaczać terminów zajęć online takich samych, jak w przypadku zajęć w aktualnym rozkładzie zajęć.

Jeśli potrzebujesz nagrać zajęcia online, skorzystaj z narzędzi do nagrywania ekranu i głosu. Aktywność Virtual Class niestety nie zapewnia nagrywania.

Obejrzyj krótki videoinstrukataż po narzędzniu do webinarów – od 1 min. 25 s. (ponieważ wcześniejsze ustawienia są ustawiona poprzez wtyczkę na Moodle).

Dodatkowo polecamy zapoznanie się z Checklistą – jak zorganizować webinar na platformie UPeL.


Skorzystaj z konsultacji i dyżurów online

Stały kontakt ze studentami realizującymi projekty i/lub piszącymi prace dyplomowe możesz zapewnić dzięki konsultacjom i dyżurom online. Ważne aby powiadomić o tym studentów. Możesz skorzystać z ogólnodostępnych i darmowych komunikatorów typu Skype, Google Meet, Zoom.

Zaplanuj działania

Spokojnie przeanalizuj swoje zajęcia i dostępne możliwości opisane powyżej. Zastanów się w jaki sposób i kiedy możesz być gotowa/a z e-learningiem dla studentów. Jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się z Centrum e-Learningu, chętnie pomożemy ci zaplanować alternatywne zajęcia.