ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Ocenianie rówieśnicze (ang. peer assessment)

Opracowanie: Ewa Zarzycka-Piskorz

W dwóch słowach

Ocenianie rówieśnicze to proces, w którym osoby uczące się oceniają pracę swoich kolegów i koleżanek. Opiera się na opinii osób na podobnym poziomie wiedzy, zamiast tradycyjnego oceniania przez osoby uczące. Zaprojektowane jest w taki sposób, aby osoby studiujące aktywnie brały udział w określaniu zasad realizacji zadań i oceny ich efektów.  Do oceny wykorzystana jest informacja zwrotna, podczas której osoby studiujące wykazują się wiedzą merytoryczną, wyrażoną w formie punktowej i opisowej. Ocena rówieśnicza może dotyczyć aspektów, takich jak jakość pracy, kreatywność, logiczne rozumowanie, umiejętności prezentacyjne czy współpraca zespołowa.

Proces oceniania rówieśniczego może przebiegać w różny sposób, ale zazwyczaj obejmuje następujące kroki:

  • przygotowanie kryteriów,
  • przydzielenie zadań,
  • ocena przez uczestników,
  • informacja zwrotna,
  • dyskusja i refleksja.

Celem jest wzrost zaangażowania studentek i studentów w zadanie, w związku ze spodziewaną informacją zwrotną oraz koniecznością jej udzielenia. Dodatkowym skutkiem może być lepsza jakość przygotowanych prac.  Wykorzystanie tej metody prowadzi do przejmowania odpowiedzialności za proces oceniania przez osoby studiujące.

Metoda oceniania rówieśniczego rozwija umiejętność krytycznego myślenia. Doskonali umiejętność oceny w zakresie zrozumienia kryteriów i ich praktycznego zastosowania w krytycznym podejściu do pracy innych dotyczącym jakości, spójności, dokładności, oryginalności, logicznej argumentacji lub innych aspektów pracy. Pozwala na rozwój umiejętności dostarczania konstruktywnej informacji zwrotnej na temat prac swoich kolegów. Wzmacnia współpracę i umiejętności komunikacyjne dotyczące dzielenia się poglądami i ich uzasadnieniem, wymiany perspektyw i budowania zgodności w ocenie prac. Rozwija odpowiedzialność za własne osiągnięcia i wzmacnia zaangażowanie, samodzielność w podejmowaniu decyzji i formułowaniu opinii

Do jakich form zajęć pasuje?

Ocenianie rówieśnicze może być stosowane na różnych typach zajęć, gdzie ocenia się projekty grupowe, prace pisemne, prezentacje i wystąpienia publiczne, projekty badawcze, umiejętności praktyczne z zakresu zastosowania procedur, technik czy gotowych wytworów.

Przykład

Na zajęciach z programowania sieci internetowych grupy 2-4 osobowe zajmują się długoterminowym projektem dotyczącym zaprojektowania i przetestowania sieci internetowych w określonej konfiguracji.

Przygotuj wytyczne i kryteria oceny, które będą służyć jako podstawa oceniania prezentacji działania sieci. Kryteria mogą obejmować poprawne skonfigurowanie sieci, poprawność połączeń, prędkość transmisji, stabilność połączenia i inne istotne czynniki. 

Wyjaśnij osobom w grupach oczekiwania dotyczące jakości prezentacji i wymień, jakie elementy należy uwzględnić w ocenie. Możesz zaproponować różne scenariusze sieciowe z uwzględnieniem różnych ustawień routerów, przełączników, konfiguracji adresów IP, ustalenia bezpieczeństwa sieci itp.

Po zakończeniu pracy nad projektem osoby w grupach prezentują swoje zainstalowane sieci, a inne grupy oceniają prezentację i sprawdzają, czy sieć działa zgodnie z oczekiwaniami. Oceniają też poprawność konfiguracji i ewentualne problemy, które mogą wystąpić. W dyskusji osoby uczące się mogą dzielić się swoimi spostrzeżeniami, udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej z uwzględnieniem aspektów działania sieci, które są dobrze wykonane, oraz wskazaniem ewentualnych obszarów do poprawy. 

Jako element refleksji zachęć wszystkich biorących udział w zajęciach do wyciągnięcia wniosków, które pomogą im doskonalić umiejętności w zakresie instalacji i konfiguracji sieci oraz rozwiązywania problemów z tym związanych. 

Dowiedz się więcej

Zajrzyj na stronę internetową w całości poświęconą ocenianiu rówieśniczemu.

Poczytaj o technikach oceniania rówieśniczego.

Dowiedz się, jak uczyć oceny rówieśniczej.

Zajrzyj po więcej pomysłów i strategii związanych oceną rówieśniczą. 

Na platformie UPeL istnieje zasób Warsztat, który możesz wykorzystać do oceniania rówieśniczego, a lista kryteriów czy Formularz kryteriów są przydatne w ocenianiu prac osób studiujących. Możesz skorzystać z nich do oceniania rówieśniczego na zajęciach.

Również mogą Cię zainteresować

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej