Co robimy

Projektowanie interakcji

Projektowanie interakcji

Flash, Flex, exJS, OpenLaszlo i wiele innych rozwiązań RIA (ang. Rich Internet Application) zagościło na dobre w świecie nauczania online. Tworzenie zapierających dech projektów umożliwiających użytkownikom pełną interakcję jest celem każdego twórcy specjalizującego się w tej dziedzinie. Kluczem do sukcesu (na boku pozostawiając kwestie merytoryczne) są przede wszystkim: spójna architektura informacyjna, atrakcyjna i dostępna strona wizualna oraz intuicyjna interakcja. Są to kluczowe elementy pozwalające osiągnąć wyznaczone cele edukacyjne.

Koniec jest początkiem
Projektując interakcje i układ graficzny obiektów edukacyjnych należy zacząć od ołówka i kartki. Pierwszym krokiem powinno być zaplanowanie na papierze, jak gotowy produkt będzie wyglądał. Należy to zrobić jeszcze zanim usiądziemy do komputera. Przyjęcie takiego sposobu realizacji pozwala określić precyzyjnie punkt wyjścia i punkt docelowy.
Przystępując do realizacji projektu należy naszkicować najważniejsze elementy, określić rodzaj interakcji z użytkownikiem i zastanowić się nad ich miejscem w ogólnej strukturze. Uzyskanie tych podstawowych informacji jeszcze przed rozpoczęciem prac produkcyjnych umożliwi też stosowanie alternatywnych rozwiązań, które mogą się pojawić w trakcie pracy.

Projektowanie jest proste
Stworzenie prototypu na papierze sprawia, że cel projektu dla całego zespołu jest jasny. Skutkuje to prostym i intuicyjnym przekazem informacji, co z kolei ma ogromny wpływ na to, jak użytkownicy będą korzystli z dobrodziejstw naszej pracy. Podstawowymi zasadami powinno być stosowanie znanej ikonografii (bazowanie na przedwiedzy) zamiast skomplikowanych etykiet przycisków, umieszczanie przejść pomiędzy poszczególnymi ekranami, stosowanie hot spotów(wyjaśnij, czytają nas, w założeniu, kompletni laicy) i list rozwijanych. Stosowanie takch rozwiązań zapewni użytkownikom wygodę korzystania ze stworzonego przez nas środowiska, gdyż będą mogli odszukać to, co ich interesuje w naturalny dla siebie sposób.

Najważniejszy jest użytkownik
Poznanie grupu docelowej odbiorców i przeanalizowanie ich specyficznych wymagań, zainteresowań oraz sposobu dostępu bardzo pomaga w rozplanowaniu projektu. Aby właściwie przeprowadzić projektowanie należy rozpisać scenariusze nawigacji i postępowania dla różnych, zidentyfikowanych uprzednio, grup odbiorców. Takie postępowanie pozwala znaleźć alternatywne sposoby zaspokojenia potrzeb edukacyjnych różnych użytkowników, które nie przyszły nam do głowy wcześniej.

Testuj i słuchaj
Jeśli tworzymy już projekt edukacyjny musimy go nieustannie testować. Niestety nie możemy tego dokonać sami. Idealnym, a jednocześnie jedynym właściwym sposobem sprawdzenia, czy nasz projekt rozwija się w dobrą stronę, jest testowanie go na użytkownikach w kluczowych etapach procesu produkcji. Warto zachęcać innych do wybróbowywania efektów naszej pracy i obserwować reakcje. Co najważniejsze, trzeba brać opinie użytkowników do serca i starać się, aby miały pozytywny wpływ na naszą pracę.

2 thoughts on “Projektowanie interakcji

  • 17 listopada, 2009 o 12:06 pm
    Permalink

    ExtJS bazuje na różnych licencjach: http://www.extjs.com/store/extjs/ i każda z nich opisuje zasady wykorzystania.
    Jeśli skupimy się na GPL to licencja wyraźnie mówi, że wszystkie pochodne prace bazujące na kodzie GPL muszą same opierać się na GPL.

    Jednak nie jest jasne, czy na przykład plik wykonywalny, który jest dynamicznie linkowany z biblioteką może być uważany za pracę pochodną. Środowisko wolnego/otwartego oprogramowania jest podzielone w tej kwestii, Free Software Foundation zakłada, że tak właśnie jest, inni eksperci nie zgadzają się z tym. Moim zdaniem jeśli aplikacja miałaby być komercyjna warto byłoby się zastanowić nad inną licencją niż GPL.

  • 17 listopada, 2009 o 12:06 pm
    Permalink

    mam pytanie – czy jeśli extJS jest na licencji GPL, to czy cały system RIA, który przygottuję w oparciu o niego też musi być na tej licencji?

Dodaj komentarz