ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Edukacja i uczucia

Wojciech Baran

11.08.2021

Artykuł opublikowany 2 lata, 10 miesięcy i dzień temu.

Ten artykuł jest podsumowaniem spotkania z serii Meet Up dydaktyczny, które poświęcone było miejscu emocji i uczuć w formalnej edukacji i środowisku akademickim.

Punktem wyjścia była idea edukacji humanistycznej, która postuluje zadbanie w pracy z uczniem/studentem o rozwój całego człowieka, a nie tylko jego intelektu. Poza nim, mamy przecież jeszcze obszar dbania o ciało, charakter czy właśnie zdrowie emocjonalne. Poniżej kilka myśli-iskier edukatorów tego nurtu, które pobudzały nas do dyskusji.

sir Ken Robinson

⭐ “Edukacja to mój dom. Odkąd tylko sięgam pamięcią, byłem o nią zatroskany. Martwiłem się o nią, będąc w samym jej środku. Pamiętam siebie, siedzącego w ławce, zastanawiającego się: Co to takiego? Co my tu robimy?”

PYTANIE DO DYSKUSJI: Co Ty czujesz, kiedy patrzysz na system szkolnictwa? Co budzi Twoją troskę? Co Cię niepokoi?

⭐ “Edukacja musi być personalna, jeśli uczynimy ją bezosobową to…”

PYTANIE DO DYSKUSJI: Jak Ty dokończyłbyś zdanie sir Kena Robinsona? Jakie są konsekwencje bezosobowego podejścia w edukacji?

Cytaty z wykładu sir Kena Robinsona

Carl Rogers

⭐ “Do szkoły może chodzić umysł, ciało można tam w ostateczności zaciągnąć, ale uczucia i emocje można przeżywać i swobodnie wyrażać jedynie poza szkołą”

PYTANIE DO DYSKUSJI: Czy zgadzasz się ze słowami Carla Rogersa? W jaki sposób można by “zmieścić” uczuciowość człowieka w murach Uczelni?

Harold C. Lyon, Jr

⭐ “Doświadczamy pustki czysto intelektualnej klasy (…). Jako studenci i nauczyciele nie komunikujemy się już zwyczajnie jak ludzie”.

PYTANIE DO DYSKUSJI: Czy rola nauczyciela pomaga czy przeszkadza nam w rozmowie ze studentami? Czy nasze zajęcia są czysto intelektualnym doświadczeniem?

⭐ “Uznaliśmy, że formalna edukacja osiąga swój szczyt w egzaminowaniu”

PYTANIE DO DYSKUSJI: Co innego niż ocena końcowa na egzaminie jest dla nas Ważne? Czego chcemy nauczyć? Co chcemy dać naszym studentom?

Fragmenty z książki Learning to feel – feeling to learn”

POBIERZ WIZUALNĄ NOTATKĘ ZE SPOTKANIA O EDUKACJI I UCZUCIACH

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej