ZAPISZ SIĘ do Newslettera

Facebook Linkedin English

Jak projektować i prowadzić kursy e-learningowe – 2. edycja kursu

Karolina Grodecka

01.04.2011

Artykuł opublikowany 13 lat i 19 dni temu.

Czy można zaprojektować kurs, w którym uczestnicy uczą się od siebie, dyskutują, komentują swoje prace i wzajemnie się oceniają? Więcej, czy można stworzyć takie środowisko nauki, które będzie stymulować i motywować grupę dorosłych uczestników do wspólnego działania on-line przez 3 miesiące? Centrum e-Learningu AGH podjęło takie wyzwanie i zaprasza już na drugą edycję kursu Projektowanie i prowadzenie kursów online.

Czy kurs jest dla Ciebie?
Ile razy brałeś/łaś udział w kursach e-learningowych, podczas których Twoim głównym zadaniem było przeklikanie się przez serię ekranów i rozwiązanie testu? Jeśli przerobiłeś/łaś już “samotność w sieci”, chciałbyś podzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi, oraz doświadczyć uczenia się poprzez dyskusję i współpracę, to na kursie Projektowanie i prowadzenie kursów online na pewno nie będziesz się nudzić.

Jak działamy?
To nie jest kurs instruktażowy, ani narzędziowy. Nie licz na zbiór gotowych recept, na listę gotowych narzędzi. To kurs dla osób, które same poszukują dobrych rozwiązań dostosowanych do własnego kontekstu. Kluczowym założeniem jest dla nas przekazanie odpowiedzialności za własne uczenie się uczestnikom. Wszystkie aktywności, zadania, zaliczenia mają na celu rozwój, a nie “przyswojenie wiedzy” lub też “zapoznanie się z tematyką”. Chodzi nam o kształtowanie konkretnych umiejętności zarówno w obszarze projektowania zajęć on-line, jak i moderowania kursów. Jesteśmy dorośli i lubimy wyzwania, nie zaś sprawdzanie wiedzy. Zatem żadnych testów tylko ocena formatywna, opisowa i rozwijająca.
Tak też zaplanowaliśmy pracę uczestników. Mimo, że kładziemy nacisk na współpracę, nie zapominamy, że e-learning to elastyczna forma uczenia się. Doświadczysz na nim różnego typu ćwiczeń. Będziesz pracować samodzielnie, będziesz brać udział w dysksjach na forum, w pracy grupowej oraz dwóch wideokonferencjach. Dzięki temu poznasz różne formy uczenia się online.
Kurs to mocna dawka metodyki e-learningu. Nie skupiamy się na narzędziach – w naszym przekonaniu istotniejsze jest ciekawe ćwiczenie niż jego kolorowa oprawa graficzna lub flashowa prezentacja. Narzędzia są obecne, ale ich nauka nie jest celem samym w sobie, odbywa się de facto w trakcie wykonywania zadań na kursie.

A co w środku?
Kurs zaplanowany jest na 3 miesiące pracy, składa się z 10 modułów realizowanych podczas około 60 godzin nauki.

Kurs zaczyna się od Rozgrzewki. Nie rzucamy Cię od razu na głęboką wodę. Rozgrzewka jest modułem wprowadzającym w kurs, gdzie poznasz innych uczestników, platformę e-learningową Moodle, strukturę oraz oswoisz się z kursem. Równolegle będziesz realizować zagadnienia związane z modułem 2 Refleksja, który jest meta-modułem dla całego kursu. Dowiesz się tutaj czym jest refleksja, dlaczego warto uczyć się refeksyjnie i jak to robić. Moduł 3 to Formy e-learningu – w tej części kursu zastanowisz się nad formami projektowania e-learningu w opraciu o dostępne przykłady kursów w sieci. Kolejne trzy moduły dotyczą ścisle kwestii projektowania. W module Projektowanie celów dydaktycznych zaczniesz planować wstępnie cel Twojego kursu lub wybranego ćwiczenia. Będzie temu towarzyszyć refleksja nad wyborem odpowiedniego podejścia do projektowania kursów. W modułach 5 i 6 zaprojektujesz e-ćwiczenie (w oparciu o model e-tywności Gilly Salmon) oraz wybierzesz zasoby, które pozwolą uczestnikom na jego realizację. Kolejno przejdziesz do kwestii motywacji i organizacji pracy grupowej, które dotyczą w równym stopniu projektowania, jak i prowadzenia kursu e-learningowego. Na tym etapie doświadczysz pracy grupowej, i wcielisz się w rolę prowadzącego. W module dotyczącym moderowania dyskusji ponownie wystąpisz jako prowadzący, a Twoim zadaniem będzie wyćwiczenie technik moderowania dyskusji na kursach e-learningowych. Moduł końcowy, podsumowujący, systematyzuje różne kwestie poruszane podczas kursu. Zastanowisz się, w jakich obszarch e-learningu rola prowadzącego jest szczególnie istotna.

Po zakończeniu kursu będziesz potrafił zaplanować kurs e-learningowy wraz z ćwiczeniami i elementami strategii prowadzenia zajęć on-line z wykorzystaniem różnych narzędzi i metod właściwie dobranych do Twoich celów.

Wciąż nie jesteś przekonany/a?
To garść dodatkowych informacji:

  • efekt pierwszej edycji- 90% osób ukończyło kurs
  • opinia jeden z uczestniczek kursu, która zapytana o wrażenia, napisała: inspirujący, zachęcający do pogłębionej refleksji nad takimi oczywistymi oczywistościami nauczycielskimi jak formułowanie celów, dobieranie form realizacji i zasobów, organizowanie współpracy w grupie, motywowanie, ocenianie itd. Kurs pozwala doświadczyć społecznych aspektów uczenia się elearningowego (żadne takie: ja i komputer; tylko – ja w społeczności sieciowej połączonej wspólnym zadaniami) Nawet dla bardzo doświadczonych nauczycieli (jak ja :-)) oczywistości okazują się nie całkiem oczywiste, zwłaszcza, gdy trzeba je przemyśleć pod kątem elearnigu. Bo elearnig niejedno ma imię! Jeśli chcesz poznać jego społeczne oblicze – ten kurs jest dla Ciebie!
  • więcej o tym, co dla nas ważne podczas kursu w serwisie Edunews.pl

Kurs rozpoczyna się 11 kwietnia i trwa do 11 lipca 2011, obejmuje 60 godzin ćwiczeń, dyskusji i refleksji. Po zakończeniu otrzymasz certyfikat Centrum e-Learningu. Rejestracja on-line trwa do 8 kwietnia. Nie czekaj, zajmij miejsce na kursie już teraz, wypełniając formularz na stronie Centrum e-Learingu AGH. Liczba miejsc ograniczona.

Foto: Elitatt on Flickr

One thought on “Jak projektować i prowadzić kursy e-learningowe – 2. edycja kursu

  1. Dzień dobry, czy planują Państwo kurs Projektowanie i prowadzenie kursów online w najbliższym czasie?

    Pozdrowienia
    Aleksandra Bednarska

Możliwość komentowania została wyłączona.

Cookie1 Cookie2
Nasze serwisy wykorzystują ciasteczka (cookies). Korzystając z nich wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki stron WWW.
Czytaj więcej